Raadscommissie
woensdag 1 oktober 2025
- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- Mevrouw A. (Astrid) van de Wetering
- Toelichting
-
Elk onderwerp waarover de gemeenteraad een besluit moet nemen, komt eerst op de agenda van een raadscommissie. Dit, zodat er ruimte is voor (verdere) verkenning van het onderwerp, vragen aan het college en aan elkaar en het geven van ruimte aan insprekers.
De commissievergadering vindt plaats in de raadzaal. Vanaf 19.00 uur is de zaal open. Verder is de vergadering ook te volgen via www.texel.nl/uitzendingraad.
Wilt u inspreken? Dan kunt u zich hier aanmelden.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
100:25:43 - 00:25:44 - Jur Schuiringa
-
2Vaststelling agenda
-
3
De heer Cor Zijm spreekt in (over: locatie gezondheidsplein)
00:26:51 - 00:30:08 - Inspreker00:30:08 - 00:30:16 - Voorzitter raadscommissie00:30:16 - 00:30:22 - Veronne Koot00:30:35 - 00:30:37 - Inspreker00:30:43 - 00:30:44 - Voorzitter raadscommissie00:30:44 - 00:30:45 - Inspreker00:31:02 - 00:31:08 - Voorzitter raadscommissie -
400:31:21 - 00:31:22 - Edo Kooiman00:32:21 - 00:32:24 - Voorzitter raadscommissie00:33:47 - 00:33:50 - Voorzitter raadscommissie00:33:51 - 00:34:33 - Niels Rutten00:34:34 - 00:34:38 - Voorzitter raadscommissie
-
5
Archeologie West-Friesland voert werkzaamheden uit in het kader van archeologie voor de colleges van de aangesloten gemeenten. In de Gemeenschappelijke Regeling Archeologie Westfriese gemeenten stonden ook de gemeenteraden als deelnemers vermeld. Er worden echter geen werkzaamheden voor de gemeenteraden uitgevoerd. Hierdoor kunnen de gemeenteraden uittreden. Daarnaast is actualisatie wenselijk en wil ook de gemeente Hollands Kroon toetreden. Op grond van deze wensen is de regeling in concept gewijzigd.
Bijlagen
00:38:20 - 00:38:43 - Cees Hoogerheide00:38:45 - 00:38:55 - Voorzitter raadscommissie00:38:56 - 00:39:07 - Nils Lely00:39:08 - 00:39:37 - Voorzitter raadscommissie -
6
Het college stelt de gemeenteraad voor om mee te werken aan het realiseren van een terras van maximaal 50 m² aan Meyertebos 7 in Den Burg en daarvoor een positief bindend advies af te geven.
De aanvraag gaat over het realiseren van een terras bij het proeflokaal bij de bierbrouwerij aan Meyertebos 7 in Den Burg. Omdat de aanvraag niet past in het tijdelijk omgevingsplan omdat daarin geen mogelijkheid voor terras is opgenomen moet de gemeenteraad hiermee wel instemmen. Dat kan door een positief bindend advies af te geven. Alleen dan kan de vergunning door het college worden verleend.
De aanvraag wordt behandeld met de reguliere procedure. De wettelijke beslistermijn hiervan is 8 weken. Verlenging van die termijn met 6 weken is mogelijk. Onder de Omgevingswet kan er geen vergunning van rechtswege ontstaan.
Meewerken aan het plan
Om mee te kunnen werken aan de aanvraag moet er sprake zijn van aan een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Dit wil zeggen dat het plan moet passen in de omgeving en
moet bijdragen aan een goede leefomgeving. Daarvoor is bij de aanvraag een onderbouwing
aangeleverd waaruit dit blijkt. De aanvraag voldoet verder aan de beoordelingsregels van het
omgevingsplan.
Vervolgstappen
Als de gemeenteraad akkoord gaat met dit plan geeft zij een positief bindend advies. De omgevingsvergunning om af te kunnen wijken van het tijdelijk omgevingsplan kan dan verleend worden. Belanghebbenden kunnen dan bezwaar indienen tegen de omgevingsvergunning en daarna nog in beroep bij de bestuursrechter.Bijlagen
00:39:16 - 00:39:37 - Voorzitter raadscommissie00:39:37 - 00:39:58 - Jur Schuiringa00:39:59 - 00:40:05 - Voorzitter raadscommissie00:40:05 - 00:40:33 - Nils Lely00:40:33 - 00:40:34 - Voorzitter raadscommissie00:40:37 - 00:40:54 - Veronne Koot00:40:57 - 00:41:06 - Voorzitter raadscommissie00:41:35 - 00:41:39 - Voorzitter raadscommissie00:41:40 - 00:42:33 - Henry Soyer00:42:33 - 00:42:39 - Voorzitter raadscommissie00:42:58 - 00:43:02 - Voorzitter raadscommissie00:43:02 - 00:43:03 - Edo Kooiman00:43:14 - 00:43:29 - Voorzitter raadscommissie00:43:31 - 00:44:24 - Voorzitter raadscommissie -
7
Het Rijk wil de positie van lokale publieke omroepen versterken en bereidt een stelselwijziging en aanpassing van de Mediawet voor. Hierbij wordt ingezet op samenwerking en de vorming van streekomroepen en een wijziging van de financiering. Het wetsvoorstel staat op de planning om 1 juli 2026 in werking te treden.
Om te mogen uitzenden via de etherfrequentie dient een omroeporganisatie een vergunning aan te vragen. Bij deze aanvraag is een aanwijzing door het Commissariaat voor de Media nodig. Dergelijke aanwijzingen hebben een looptijd van 5 jaar. Op dit moment is Stichting Lokale Omroep Texel (radio Texel) in bezit van deze aanwijzing en vergunning voor de gemeente Texel. Deze loopt in januari 2026 af.
In voorbereiding op de stelselwijziging per 1 juli 2026 heeft Stichting Lokale Omroep Texel (radio Texel) de samenwerking opgezocht met Omroep Zilt en Streekomroep Noordoost-Friesland en samen de Stichting Waddenomroep opgericht. Dit volgens de streekomroepindeling van de Stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO) en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). De Waddenomroep heeft nu een aanvraag bij het commissariaat ingediend om aangewezen te worden als lokale publieke (streek)omroep voor de streek ‘Waddeneilanden’.
Conform de Mediawet vraagt het commissariaat de gemeenteraad om advies uit te brengen over de aanvraag en of deze aan de eisen van de wet voldoet. Deze beoordeling is positief en het college van burgemeester en wethouders heeft daarom besloten om de gemeenteraad voor te stellen om het Commissariaat voor de Media te adviseren om de Stichting Waddenomroep voor de periode 2026-2030 aan te wijzen als lokale publieke (streek)omroep voor de gemeente Texel.
Ook de raden van de gemeenten Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog brengen in het vierde kwartaal van 2025 een advies aan het commissariaat uit over de aanvraag van Stichting Waddenomroep.
Bij dit onderwerp is een inspreker:
De heer Van GilsBijlagen
Brieven aan de raad
Onderwerp Advies aanwijzing lokale publieke omroep 00:43:34 - 00:44:24 - Voorzitter raadscommissie00:44:24 - 00:47:06 - Inspreker00:47:06 - 00:47:14 - Voorzitter raadscommissie00:47:14 - 00:47:15 - Niels Rutten00:49:48 - 00:49:55 - Voorzitter raadscommissie00:49:55 - 00:50:02 - Cees Hoogerheide00:50:22 - 00:50:23 - Voorzitter raadscommissie00:50:23 - 00:51:22 - Inspreker00:51:40 - 00:51:57 - Anneke Visser-Veltkamp00:51:58 - 00:51:59 - Voorzitter raadscommissie00:51:59 - 00:52:47 - Nick Ran00:52:47 - 00:52:52 - Voorzitter raadscommissie00:52:53 - 00:52:58 - Cees Hoogerheide00:52:59 - 00:53:03 - Voorzitter raadscommissie00:53:03 - 00:53:12 - Niels Rutten -
8
Voor alle kapitaalgoederen die de gemeente Texel in beheer heeft (verdeeld over verschillende arealen) wordt voor steeds een periode van vijf jaar een beheerplan opgesteld. Een beheerplan zorgt ervoor dat inzichtelijk is hoe het areaal er voor staat, en welke maatregelen er worden genomen om te zorgen dat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Een beheerplan geeft daarmee vooral ook inzicht in de financiële consequenties.
Het vorige beheerplan straatmeubilair 2019-2023 is in 2018 door de Raad vastgesteld. In voorjaar/zomer 2025 heeft een extern bedrijf een inventarisatie en inspectie uitgevoerd voor het totale areaal straatmeubilair in onderhoud bij gemeente Texel. Het nieuwe beheerplan geeft de huidige situatie weer met omvang van het areaal, de kwaliteiten en financieel advies om achterstanden weg te werken en de reguliere exploitatie op adequate wijze uit te kunnen voeren.
Bijlagen
Raadsvragen
Onderwerp Hart voor Texel en VVD Texel - Toezegging raadscie 1 oktober - over: kostenopbouw raadsvoorstel Beheerplan Straatmeubilair n.a.v. het raadsvoorstel: Beheerplan Straatmeubilair 2025-2030 Openstaande vraag - GroenLinks Texel - n.a.v. het raadsvoorstel: Beheerplan Meubilair 2026-2030 gemeente Texel (Over: Verantwoord inkopen o.a.) Openstaande vraag - PvdA pro Texel - Toezegging raadscie 1 oktober: over gebruik van abri's en verwijzingsborden wegwerkzaamheden Technische vragen
Onderwerp PvdA pro Texel - over: Beheerplan Straatmeubilair 00:53:44 - 00:54:54 - Henry Soyer00:54:54 - 00:55:04 - Voorzitter raadscommissie00:55:04 - 00:55:08 - Voorzitter raadscommissie00:55:08 - 00:56:09 - Nils Lely00:56:15 - 00:56:19 - Voorzitter raadscommissie00:56:20 - 00:57:11 - Edo Kooiman00:57:12 - 00:57:15 - Voorzitter raadscommissie00:57:15 - 00:58:31 - Jur Schuiringa00:58:32 - 00:58:34 - Voorzitter raadscommissie00:58:58 - 00:59:06 - Voorzitter raadscommissie00:59:07 - 01:00:40 - Corry Heijne-Dros01:00:40 - 01:00:52 - Voorzitter raadscommissie01:00:54 - 01:01:28 - Anneke Visser-Veltkamp01:03:46 - 01:03:54 - Voorzitter raadscommissie01:03:58 - 01:04:30 - Edo Kooiman01:04:31 - 01:04:33 - Voorzitter raadscommissie01:04:34 - 01:04:52 - Corry Heijne-Dros01:04:52 - 01:04:54 - Voorzitter raadscommissie01:04:56 - 01:05:06 - Erik Polderman01:05:06 - 01:05:08 - Voorzitter raadscommissie01:05:32 - 01:05:41 - Voorzitter raadscommissie01:05:45 - 01:06:25 - Els Whyte01:06:25 - 01:06:29 - Voorzitter raadscommissie01:06:34 - 01:06:44 - Voorzitter raadscommissie01:06:44 - 01:07:03 - Erik Polderman01:07:04 - 01:07:12 - Voorzitter raadscommissie01:07:12 - 01:07:13 - Corry Heijne-Dros01:07:29 - 01:07:31 - Voorzitter raadscommissie01:07:31 - 01:07:32 - Erik Polderman01:07:55 - 01:08:11 - Voorzitter raadscommissie01:08:11 - 01:08:12 - Jur Schuiringa01:08:21 - 01:08:25 - Voorzitter raadscommissie01:08:25 - 01:08:29 - Jur Schuiringa01:08:37 - 01:09:09 - Voorzitter raadscommissie -
9
Op 12 maart 2025 heeft het algemeen bestuur (AB) van de GGD Hollands Noorden (GGD HN) ingestemd met de gewijzigde tekst van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) en besloten deze ter besluitvorming aan te bieden aan de deelnemende gemeenten. Er wordt voorgesteld om de Wvggz (Wet verplichte GGZ) in de GR op te nemen als taak met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025. Het gaat om de onderdelen ‘aannemen van meldingen’ en ‘verkennend onderzoek’. In eerste instantie was het onderbrengen van de taak ‘hoorplicht’ ook onderdeel van het voorstel. Het blijkt echter juridisch niet mogelijk om deze taak in de GR GGD HN op te nemen, omdat het een bevoegdheid van de burgemeester betreft. Om die reden heeft het algemeen bestuur in de vergadering van 28 mei 2025 besloten om het aangeboden voorstel aan te passen door de hoorplicht uit het voorstel te halen en gemeenten een gewijzigd voorstel ter behandeling toe te zenden.
Bijlagen
01:08:57 - 01:09:09 - Voorzitter raadscommissie -
10
De Gemeentewet verplicht gemeenteraden in artikel 107a, lid 2 om voor de griffier een Instructie vast te stellen. En hoewel niet geregeld is dat deze periodiek moet worden geactualiseerd, is dat wel nodig: de laatste Instructie is door de gemeenteraad op 23 maart 2004 vastgesteld. Vandaar dat de Werkgevercommissie, via het Afstemmingsoverleg, de gemeenteraad voorstelt de oude Instructie in te trekken en de Instructie griffier Texel 2026 – aangepast aan de bestuurlijke werkelijkheid van nu – vast te stellen en per 1 januari 2026 in te laten gaan.
Bijlagen
01:10:01 - 01:10:37 - Cees Hoogerheide01:10:38 - 01:10:46 - Voorzitter raadscommissie01:10:46 - 01:10:47 - Henry Soyer01:11:23 - 01:11:28 - Voorzitter raadscommissie01:11:29 - 01:11:55 - Anneke Visser-Veltkamp01:12:02 - 01:12:49 - Veronne Koot01:12:51 - 01:13:13 - Voorzitter raadscommissie -
11
Bijlagen
Raadsvragen
Onderwerp D66 Texel en VVD Texel - over: Bestemming (Sport & de maatschappelijke bestemming) 01:13:02 - 01:13:13 - Voorzitter raadscommissie01:15:12 - 01:15:17 - Voorzitter raadscommissie01:15:17 - 01:15:18 - Cees Hoogerheide01:15:29 - 01:15:35 - Voorzitter raadscommissie01:15:35 - 01:15:36 - Edo Kooiman01:17:22 - 01:17:27 - Voorzitter raadscommissie01:19:18 - 01:19:58 - Albert Huisman01:19:59 - 01:20:01 - Voorzitter raadscommissie01:20:01 - 01:21:37 - Edo Kooiman01:21:37 - 01:21:40 - Voorzitter raadscommissie01:22:09 - 01:22:11 - Voorzitter raadscommissie01:22:13 - 01:22:28 - Albert Huisman01:22:30 - 01:22:33 - Voorzitter raadscommissie01:22:33 - 01:22:38 - Edo Kooiman01:22:39 - 01:22:43 - Voorzitter raadscommissie01:24:50 - 01:24:56 - Voorzitter raadscommissie01:24:56 - 01:25:14 - Cees Hoogerheide01:25:14 - 01:25:17 - Edo Kooiman01:25:19 - 01:25:23 - Voorzitter raadscommissie01:25:24 - 01:26:40 - Ferry Zegel01:26:41 - 01:26:47 - Voorzitter raadscommissie01:27:23 - 01:27:28 - Voorzitter raadscommissie01:27:34 - 01:27:40 - Voorzitter raadscommissie01:29:13 - 01:29:19 - Voorzitter raadscommissie01:29:19 - 01:29:20 - Corry Heijne-Dros01:35:04 - 01:35:05 - Voorzitter raadscommissie01:35:05 - 01:35:20 - Ferry Zegel01:35:47 - 01:35:49 - Voorzitter raadscommissie01:35:49 - 01:35:53 - Corry Heijne-Dros01:35:55 - 01:36:00 - Voorzitter raadscommissie01:36:00 - 01:36:01 - Albert Huisman01:37:14 - 01:37:17 - Voorzitter raadscommissie01:37:18 - 01:37:33 - Cees Hoogerheide01:38:49 - 01:39:00 - Voorzitter raadscommissie01:39:00 - 01:39:08 - Edo Kooiman01:39:08 - 01:39:14 - Voorzitter raadscommissie01:39:16 - 01:39:18 - Remko van de Belt01:39:54 - 01:40:03 - Voorzitter raadscommissie01:40:03 - 01:40:23 - Albert Huisman01:40:26 - 01:40:27 - Albert Huisman01:40:33 - 01:41:29 - Voorzitter raadscommissie -
12
Pilot/proef:
Het overzicht van ingekomen brieven aan de raad, met daarbij een behandeladvies van de griffie, wordt voortaan maandelijks op de agenda van de raadscommissie geplaatst ter bespreking. Het overzicht grijpt steeds tot een maand terug, met als ijkpunt: de laatste raadscommissie.
Klik hier voor het meest recente overzicht van de brieven aan de raad.
Als u het totaal-overzicht wilt inzien van alle ingekomen brieven aan de gemeenteraad, zie dan deze webpagina.
(Dit overzicht wordt in de aanloop naar de raadscommissie bijgewerkt met brieven die voor de raad ontvangen worden, omdat er tussen 'nu' (moment publicatie) en de vergadering van de raadscommissie uiteraard nog brieven binnen kunnen komen.)
Bijlagen
-
1301:40:59 - 01:41:29 - Voorzitter raadscommissie
-
1401:41:07 - 01:41:29 - Voorzitter raadscommissie