- Locatie
Digitaal; raadsleden zitten thuis
- Voorzitter
- M.C. Uitdehaag
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening en mededelingen
-
2
Vanwege de digitale vergadering, wordt gebruik gemaakt van een alfabetische lijst i.p.v. de intekenlijst die normaal bij de ingang van de raadzaal ligt.
Bijlagen
-
3
- Er dient een verzoek om het agendapunt Beheer- en exploitatieplan haven Oudeschild van de raadsagenda af te halen.
- Er is een Raadsinformatiebrief en MEMO ontvangen over agendapunt 'Eerste begrotingswijziging Omgevingsdienst NHN 2022'; op deze plaats wordt gesporken over de effecten daarvan voor (de behandeling van) dat agendapunt.
Bijlagen
-
4
Bijlagen
-
5
Ter uitvoering van de motie van 12 mei 2021 heeft het college een verkeersveiligheidsonderzoek laten uitvoeren op de Emmalaan. Dit onderzoek heeft uitgewezen dat de Emmalaan op het gebied van verkeersveiligheid goed scoort, maar dat het gevoel van verkeersonveiligheid bij de fietsers gevoelsmatig groot is. Om recht te doen aan de uitkomsten van het onderzoek en tegelijkertijd niet de ogen te sluiten voor de politieke en maatschappelijk zorgen, stelt het college voor om
de aanbevelingen van Antea op korte termijn op te volgen. Het gereconstrueerde weggedeelte van de Emmalaan wordt een officiële fietsstraat. Het is de bedoeling dat na goedkeuring van de raad deze verkeersaanpassing in het eerste kwartaal van 2022 wordt uitgevoerd. Direct na gereedkomen van de fietsstraat wordt de verkeerssituatie continu gemonitord. De wijze waarop wordt nader bepaald, maar een klankbordgroep van gebruikers zal in ieder geval onderdeel hiervan zijn. In het vierde kwartaal van 2022, wanneer de Skool enige tijd in gebruik is, wordt het verkeersbeeld geëvalueerd en wordt bepaald of de
genomen maatregelen voldoende zijn of dat een alternatieve inrichting alsnog overwogen moet worden.
Amendement van alle fracties:
Z.s.m. aan beide zijden van de Emmalaan een fietspad Duidelijke scheiding van elke gebruiksfunctie (gemotoriseerd, fietsers en voetgangers).
Motie GroenLinks: Motie van verlegenheid
Stemuitslag
voorCDA (3), D66 (1), GroenLinks (2), Texels Belang (3), PvdA (2), Texel 2010 (1), VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- de aanbevelingen uit het verkeersveiligheidsonderzoek op de Emmalaan, onlangs uitgevoerd door Antea Group, in januari 2022 uit te voeren;
- aanvullend hierop het betreffende weggedeelte van de Emmalaan als fietsstraat te kwalificeren en als zodanig in te richten in het eerste kwartaal van 2022;
- direct na gereedkomen van de fietsstraat de verkeerssituatie doorlopend te monitoren;
- in het vierde kwartaal van 2022 het verkeersbeeld te evalueren en op basis daarvan te bepalen of aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn;
- een bedrag van € 80.000,- beschikbaar te stellen voor de bekostiging van het reeds uitgevoerde onderzoek, de uitvoering van de voorgestelde maatregelen en de monitoring en evaluatie in 2022.
Besluit
- de aanbevelingen uit het verkeersveiligheidsonderzoek op de Emmalaan, onlangs uitgevoerd door Antea Group voor kennisgeving aan te nemen.
- dat uiterlijk in juni 2022 sprake moet zijn van een apart fietspad en apart voetpad aan de zijde van de scholen en een apart fietspad aan de zijde van de IJsbaan (daar is al een voetpad).
- totdat beslispunt 2 is uitgevoerd: het betreffende weggedeelte van de Emmalaan als fietsstraat te kwalificeren en z.s.m. als zodanig in te richten (uiterlijk na de kerstvakantie);
- de gemeenteraad te informeren over de kosten voor het al uitgevoerde onderzoek, de uitvoering van de voorgestelde tijdelijke maatregelen en de aanleg van de fietspaden en het voetpad en deze te dekken uit de Algemene Reserve.
Stemverklaring:
Raadslid RUTTEN zegt te begrijpen dat het college ‘geen ijzer met handen kan breken’, maar toch voor zal stemmen.Amendementen
Titel Amendement - Z.s.m. aan beide zijden van de Emmalaan een fietspad - AANGENOMEN Brieven aan de raad
Onderwerp Zorgen om bosjes en bomen tussen Emmalaan en de ijsbaanweide - Partij voor de Bomen e.a. Moties en initiatiefvoorstellen
Titel Motie van verlegenheid - bij het voorstel inrichting Emmalaan - VERWORPEN Raadsbesluiten
Onderwerp Raadsbesluit - Inrichting Emmalaan Raadsinformatiebrieven
Titel RIB 21-107 Inrichting Emmalaan Raadsvragen en toezeggingen
Onderwerp Beantwoording vraag Planningscommissie - over onderzoek verkeersveiligheid Emmalaan -
5.a
Stemuitslag
voorCDA (3), D66 (1), Texels Belang (3), GroenLinks (1), Texel 2010 (1)tegenPvdA (2), VVD (3)Besluit
het vertrouwen in wethouder Kooiman op te zeggen.
Stemverklaring:
Raadslid KIEFT ziet dit proces sneller gaan dan gedacht, maar denkt dat het wel rechtvaardig is, gezien de lange voorgeschiedenis. Hij zal dus de motie steunen.
Raadslid LELY lijkt het toch ook een stuk interne ruzie. Hij vindt de motie daarom niet verstandig, en zal tegen stemmen.
Raadslid RUTTEN merkt op dat het altijd een optelsom is en wijst op het belang van goede en krachtige bestuurders. Hij zal voor stemmen.
Raadslid SCHUIRINGA verklaart zo niet met mensen om te willen gaan. Hij stemt tegen.
Raadslid SOYER onthoudt zich van stemming.
Raadslid VELTKAMP herinnert eraan dat deze wethouder in een vorige periode ook al eens door de raad is weggestuurd. We wisten dus ‘wat voor vlees we in de kuip hadden’, en om hem nu voor 4 maanden weg te sturen heeft in zijn ogen geen zin. Hij zal tegen stemmen. Raadslid VAN DE WETERING vindt ook dat het een optelsom is, en zal voor stemmen.
Raadslid WITTE weerspreekt dat het een interne ruzie is. Dat is beslist niet aan de hand, zegt hij. Hij zal uiteraard voor stemmen.
Raadslid Zegeren wil benadrukken dat het hier over de geschiedenis van de wethouder gaat. Het is dus niet tegen de persoon, maar tegen het niet functioneren zoals we van een wethouder verwachten. Hij stemt voor.
Raadslid HIN vindt het een moeilijk moment, maar zal toch voor stemmen.
Raadslid HOOGERHEIDE zegt stellig dat er geen sprake is van interne ruzie. Hij stemt voor.
Raadslid VAN SIJP was abusievelijk overgeslagen, maar zal tegen stemmen.Moties en initiatiefvoorstellen
Titel Motie van wantrouwen wethouder Kooiman - AANGENOMEN Raadsbesluiten
Onderwerp Raadsbesluit - Motie van wantrouwen wethouder Kooiman -
6
Thijssehuis: “Waar alles samenkomt”.
Het college stelt de raad een krediet beschikbaar te stellen voor de realisatie van het Thijssehuis.
Het Thijssehuis is de nieuwe huisvesting van Artex, Young4Ever en bibliotheek Texel. Het duurzame energie-neutrale gebouw (ENG) is ontworpen voor de specifieke locatie op de grens van de bebouwing van Den Burg en het groen aan de Emmalaan. Het wordt een functioneel gebouw met een grote vide die de bezoeker straks direct duidelijk maakt wat er waar in het gebouw allemaal te doen is. Naast de lessen en optredens van Artex en de uiteenlopende activiteiten van Young4Ever en de bibliotheek, bieden de les- en oefenruimtes en de tot vlakke vloer theater opgewaardeerde voorspeelruimte samen met de diverse podia in en rondom het gebouw veel ruimte voor actieve en passieve culturele activiteiten, voordrachten, optredens, exposities en ontmoetingen. De centrale hal krijgt een dorpshuisfunctie.
Het Thijssehuis wordt ‘de huiskamer van Texel’. Een laagdrempelige plek waar de Texelaars elkaar ontmoeten. Het betekent een forse versterking van cultureel en educatief aanbod. Het Thijssehuis is van groot belang om Texel aantrekkelijk te houden als woon- en werkeiland. De ambitie is het Thijssehuis gedurende het gehele jaar 7 dagen per week open te hebben met ruime openingstijden. Het Thijssehuis wordt gebouwd op de locatie van de Thijsseschool. De buitenruimte van het Thijssehuis wordt openbaar. Naast de 20 openbare parkeerplaatsen die worden aangelegd voor het Thijssehuis worden er 20 extra openbare parkeerplaatsen aangelegd.
Voor de bouw is een investering nodig van € 8.500.000 Daarnaast zijn er structureel exploitatielasten (met name onderhoudskosten) en incidentele kosten zoals sloop- en bouwrijp maken en afboeken boekwaarde Thijsseschool.
Er dient een amendement van de PvdA pro Texel, Texels Belang, GroenLinks, D66 en Texel 2010 met als titel: 'Ook plaats voor Radio Texel'
Stemuitslag
voorCDA (3), D66 (1), GroenLinks (2), Texels Belang (3), PvdA (2), Texel 2010 (1)tegenVVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Een investeringsbudget ad. € 8.461.000 beschikbaar te stellen voor de realisatie van het Thijssehuis, inclusief aanleg buitenruimte, waarbij rekening is gehouden met de verrekenbare btw ad € 304.000;
- De daaruit voortvloeiende kapitaallasten ad € 335.814 mee te nemen in de begroting 2022 en verder;
- Structureel € 116.708 exploitatielasten (waaronder onderhoud eigenaar) beschikbaar te stellen en mee te nemen in de programmabegroting 2022 en verder;
- De huidige uitgaven in onze begroting voor de exploitatielasten Oude Ulo ad € 102.000 en de vrijval van de kapitaallasten Thijsseschool door de sloop ad. € 12.000 (totaal € 114.000), te bestemmen als dekking voor de uitgaven van het nieuwe Thijssehuis;
- In te stemmen dat punt 1 t/m 4 per saldo extra uitgaven opleveren van structureel € 338.522 (€ 452.522 (totaal punt 2 en punt 3) - € 114.000);
- Het Thijssehuis door middel van bruikleen, huur en/of zakelijk recht beschikbaar te stellen aan Stichting Thijssehuis ten behoeve van maatschappelijke instellingen met Artex, Young4Ever en de bibliotheek als hoofdgebruikers;
- Als vertrekpunt voor punt 6 te nemen dat de bibliotheekruimte via de Stichting Thijssehuis btw-belast aan Kopgroep Bibliotheken wordt verhuurd in verband met verrekening btw;
- Het beschikbaar stellen van het Thijssehuis door middel van bruikleen, huur en/of zakelijk recht aan de Stichting Thijssehuis aan te wijzen als economische activiteit in het algemeen belang, als bedoeld in artikel 25h, vijfde lid, van de Mededingingswet;
- Voor het bouwrijp maken (waaronder sloop Thijsseschool) een budget beschikbaar te stellen ad. € 155.000 ex btw en deze kosten ten laste van de algemene reserve te brengen;
- De boekwaarde van de Thijsseschool ad. € 280.000 (2022) ten laste te brengen van de algemene reserve;
- Een budget ad. € 72.000 ex btw beschikbaar te stellen voor 20 extra parkeerplaatsen, vergroting van het vlonderterras (‘boven vijver’) en een voetpad langs het Thijssehuis naar het IJsbaanterrein (tussen Thijssehuis en vijver door);
- De kapitaallasten van de investering genoemd onder punt 11 ad € 5.520 mee te in de eerste wijziging van de begroting 2022 ten laste van het begrotingsoverschot;
- Voor nader fiscaal onderzoek een budget beschikbaar te stellen ad. € 20.000 en dit budget ten laste te brengen van de algemene reserve;
- In verband met de realisatie van het Thijssehuis € 380.000 te laten vrijvallen vanuit de onderhoudsvoorziening Oude Ulo (rationeel gebouwenbeheer) naar de algemene reserve.
Besluit
- Een investeringsbudget ad. € 8.461.000 beschikbaar te stellen voor de realisatie van het Thijssehuis, inclusief aanleg buitenruimte, waarbij rekening is gehouden met de verrekenbare btw ad € 304.000;
- De daaruit voortvloeiende kapitaallasten ad € 335.814 mee te nemen in de begroting 2022 en verder;
- Structureel € 116.708 exploitatielasten (waaronder onderhoud eigenaar) beschikbaar te stellen en mee te nemen in de programmabegroting 2022 en verder;
- De huidige uitgaven in onze begroting voor de exploitatielasten Oude Ulo ad € 102.000 en de vrijval van de kapitaallasten Thijsseschool door de sloop ad. € 12.000 (totaal € 114.000), te bestemmen als dekking voor de uitgaven van het nieuwe Thijssehuis;
- In te stemmen dat punt 1 t/m 4 per saldo extra uitgaven opleveren van structureel € 338.522 (€ 452.522 (totaal punt 2 en punt 3) - € 114.000);
- Het Thijssehuis door middel van bruikleen, huur en/of zakelijk recht beschikbaar te stellen aan Stichting Thijssehuis ten behoeve van maatschappelijke instellingen met Artex, Young4Ever en de bibliotheek als hoofdgebruikers;
- Als vertrekpunt voor punt 6 te nemen dat de bibliotheekruimte via de Stichting Thijssehuis btw-belast aan Kopgroep Bibliotheken wordt verhuurd in verband met verrekening btw;
- Het beschikbaar stellen van het Thijssehuis door middel van bruikleen, huur en/of zakelijk recht aan de Stichting Thijssehuis aan te wijzen als economische activiteit in het algemeen belang, als bedoeld in artikel 25h, vijfde lid, van de Mededingingswet;
- Voor het bouwrijp maken (waaronder sloop Thijsseschool) een budget beschikbaar te stellen ad. € 155.000 ex btw en deze kosten ten laste van de algemene reserve te brengen;
- De boekwaarde van de Thijsseschool ad. € 280.000 (2022) ten laste te brengen van de algemene reserve;
- Een budget ad. € 72.000 ex btw beschikbaar te stellen voor 20 extra parkeerplaatsen, vergroting van het vlonderterras (‘boven vijver’) en een voetpad langs het Thijssehuis naar het IJsbaanterrein (tussen Thijssehuis en vijver door);
- De kapitaallasten van de investering genoemd onder punt 11 ad € 5.520 mee te in de eerste wijziging van de begroting 2022 ten laste van het begrotingsoverschot;
- Voor nader fiscaal onderzoek een budget beschikbaar te stellen ad. € 20.000 en dit budget ten laste te brengen van de algemene reserve;
- In verband met de realisatie van het Thijssehuis € 380.000 te laten vrijvallen vanuit de onderhoudsvoorziening Oude Ulo (rationeel gebouwenbeheer) naar de algemene reserve.
- Een extra investeringsbudget ad. € 240.000 inclusief BTW beschikbaar te stellen;
- De daaruit voortvloeiende kapitaallasten ad € 7.309 mee te nemen in de begroting 2022 en verder;
- Structureel € 4.000 exploitatielasten (waaronder onderhoud eigenaar) beschikbaar te stellen en mee te nemen in de programmabegroting 2022 en verder;
- Via Stichting Thijssehuis € 11.300 huur per jaar te innen bij Radio Texel.
Stemverklaring bij amendement:
Raadslid SCHUIRINGA geeft aan, als het binnen budget zou blijven, erover te kunnen praten. Maar dit vindt hij niet reëel, het gaat hem echt te ver.
Raadslid VAN DE WETERING wenst ze veel succes.
Raadslid WITTE is absoluut voor.
Raadslid ZEGEREN roept op: ‘hou ze in de lucht’.
Stemverklaring bij het geamendeerde besluit:
Raadslid KOOT heeft de risico’s getaxeerd en financieel gezien vindt ze het ‘een te grote broek’, maar vanwege belang van het project en het vertrouwen van de wethouder stemt ze wel vóór. Ze wacht de synergie-verhalen af.
Raadslid RAN zal tegen stemmen, want nu is sprake van –zonder voorwaarden- circa €1 miljoen overschrijding.
Raadslid SCHUIRINGA staat er wel helemaal achter om Radio/TV Texel erbij te huisvesten, maar zal tegen stemmen, omdat het er weer een ‘miljoentje’ overheen gaat.
Raadslid WITTE gunt het iedereen, dus stemt voor.
Raadslid ZEGEREN stelt dat geld het middel is, geen doel. Het gaat hier om faciliteren, om te motiveren, dus wees consistent, geeft hij mee. Hij zal voor stemmen.
Raadslid RUTTEN vindt het ‘ja’ veel geld, en ‘ja’ er zijn kritische geluiden, maar hij verwacht veel van de synergie en hoopt op een groot succes. Hij stemt voor.Amendementen
Titel 15-12-2021 Amendement - Ook plaats voor Radio Texel - AANGENOMEN Brieven aan de raad
Onderwerp Reactie op plannen Thijssehuis - De Toegift Raadsbesluiten
Onderwerp 15-12-2021 Raadsbesluit - Realiseren Thijssehuis-Artex, Young4Ever en de bibliotheek huisvesten Raadsvragen en toezeggingen
Onderwerp 30-11-2021 Beantwoorde vragen CDA - over het raadsvoorstel Realiseren Cultuurhuis Texel Beantwoorde vragen n.a.v. commissiebehandeling - realiseren cultuurhuis Texel CDA - over de aanwijzing als economische activiteit en de 20 parkeerplaatsen Themapagina's
Thema Thijssehuis -
7
De haven van Oudeschild bestaat uit meerdere delen. De oude havens, jachthavens, werkhaven en opslagterrein. Alle geven ze hun eigen waarde aan het authentieke karakter van dit gebied. De haven is populair bij en aantrekkelijk voor zowel Texelaar als toerist. Er liggen kansen om de karakteristieke waarden van het havengebied te versterken. Zodat we ook in de toekomst kunnen blijven genieten van een aantrekkelijke haven met een gezonde exploitatie.
In het Beheer- en exploitatieplan gaan we in op de toekomstmogelijkheden van de haven. De voorstellen zijn gericht op het kostendekkend maken van de havenexploitatie, op een manier die past bij het Texelse DNA en die een meerwaarde biedt voor de lokale middenstand. de te maken keuzes betreffen de volgende onderwerpen;
* de financiën en de inzet van de afkoopsom van Rijkswaterstaat
* de vorm waarin de bedrijfsvoering plaatsvindt
* het optimale gebruik van de havenvoorzieningen
Aangekondigde amendementen:
Amendement D66 en GroenLinks: Grip op recreatieve ontwikkeling havenpercelen
Amendement GroenLinks en D66: Los- en laadfaciliteiten niet naar het NIOZ verplaatsen
Dit onderwerp is niet behandeld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1 In te stemmen met het exploitatieplan haven Oudeschild 2021 – 2057, en het college opdracht te geven de exploitatie om te buigen naar een kostenneutrale operatie door het recreatief ontwikkelen van omliggende havenpercelen zoals verwoord in de havenvisie, het actief acquisitie plegen naar additionele gebruikers van de haven en het voeren van een ander tarievenbeleid;
2 Kennis te nemen van het beheerplan meerjaren-onderhoudsplan (MJOP) als integraal onderdeel van het exploitatieplan;
3 Akkoord te gaan met het instellen van een voorziening onderhoud haven Oudeschild voor uitvoering van het MJOP;
4 De vijf reserves haven Oudeschild (frictie, personeelskosten, egalisatie, onderhoud ≤ 5 jaar en onderhoud ≥ 5 jaar) op te heffen en het saldo ten gunste te brengen van de voorziening onderhoud haven Oudeschild;
5 De volgende activa af te boeken en de restant boekwaarden ten laste te brengen van de nog te ontvangen afkoopsom van het Rijk;
a) invulling haven 2e fase
b) uitbreiden haven Oudeschild
c) afmeerconstructie haven Oudeschild
d) wifi op de haven Oudeschild aanleggen
e) walstroom, walstroom (kasten), walstroom (kabels)
f) haven Oudeschild afkoop erfpacht
6 De nog te ontvangen afkoopsom van het Rijk, onder aftrek van de jaarlijkse bijdrage 2019 en 2020 èn de restant boekwaarden activa, ten gunste te brengen van de voorziening onderhoud haven Oudeschild;
7 In te stemmen met de renovatie van het sanitair gebouw Noorderhaven ad € 65.000, waarvan de kosten ad € 50.000 zijn opgenomen in het MJOP en € 15.000 vrijvalt uit de voorziening rationeel gebouwenbeheer;
8 In te stemmen met het aanbrengen van anodes, kosten € 1.329.630, en dit bedrag ten laste te brengen van de reserve haven Oudeschild onderhoud groter dan 5 jaar;
9 Akkoord te gaan met het opnemen van de kosten voor huisvesting, salariskosten, inhuur havenbeheerder, inhuur havenmeesters, storting in de voorziening, kosten klein onderhoud en de opbrengsten haven/kadegeld, pachtinkomsten en diverse inkomsten overig, per saldo € 756.709;
10 Akkoord te gaan om het in de Programmabegroting structureel beschikbare bedrag van € 900.000 te gebruiken als dekking;
11 Het verschil ad € 89.330 incidenteel in 2022 ten gunste te brengen van de algemene reserve en dit meerjarig structureel mee te nemen in de begroting 2023;
12 Het tarief voor de bruine vloot te verhogen van € 1,08 per strekkende meter naar € 1,38 per strekkende meter en dit op te nemen in de Havengeldverordening 2022. De geschatte extra opbrengsten havengeld bedragen ongeveer € 18.711 en dienen als dekking van de schoonmaakkosten van het sanitair gebouw Waddenhaven, dat voor de bruine vloot is gerealiseerd;
13 Het maximum tarief los te laten, zodat er een evenredige verdeling komt tussen kosten en gebruik van de havenfaciliteiten. Daarbij betalen de schepen volledig voor de ligperiode en niet slechts de helft van het jaar. Dit opnemen in de Havengeldverordening 2022;
14 In te stemmen met het vormen van een adviesorgaan (klankbordgroep) waarin de stakeholders van de haven vertegenwoordigd zijn.Nieuwsbrieven
Onderwerp Bedden asfaltcentrale Oudeschild Raadsinformatiebrieven
Titel RIB 21-104 Walstroom- en drinkwatervoorzieningen haven Oudeschild RIB 22-002 Uitstel besluit beheer en exploitatieplan haven Oudeschild Raadsvragen en toezeggingen
Onderwerp Beantwoorde vragen n.a.v. commissiebehandeling - Beheer en exploitatieplan haven Oudeschild CDA - n.a.v. raadsvoorstel Beheer- en exploitatieplan haven Oudeschild D66 - Nadenken over het onderbrengen van het havenkantoor bij CVI GroenLinks n.a.v. raadsvoorstel Exploitatieplan haven Oudeschild 2021 – 2057 PvdA - n.a.v. Beheer- en exploitatieplan haven Oudeschild incl. meerjaren onderhoud plan VVD - n.a.v. het raadsvoorstel Exploitatieplan haven Oudeschild 2021 – 2057 -
8
Voor Den Hoorn is het bestemmingsplan in 2016 en het eerste reparatieplan in 2018 vastgesteld.
Op 14 april 2021 is de Motie ‘Beschermen Dorpsgezicht Den Hoorn’ aangenomen. In deze motie heeft de raad het college opgeroepen om op korte termijn de voorbereiding van de wijziging van het Bestemmingsplan Den Hoorn te starten, om de afwijkingsmogelijkheid voor het extensief educatief en recreatief medegebruik van de beschermde agrarische gronden te schrappen. Dat is uitgewerkt in voorliggend reparatieplan.
Het reparatieplan heeft ter visie gelegen en er zijn 9 zienswijzen en 3 vooroverlegreacties ontvangen. Deze zijn beantwoord in de Nota van Zienswijzen en geven -voor het college- geen aanleiding tot aanpassing van het reparatieplan.
De gemeenteraad stelt zowel het plan als de Nota van Zienswijzen vast.
Stemuitslag
voorCDA (3), D66 (1), GroenLinks (2), Texels Belang (3), PvdA (2), Texel 2010 (1)tegenVVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- het ontwerpbestemmingsplan Reparatieplan Den Hoorn, zoals geometrisch is vastgelegd in het Geography Markup Language (GML) bestand NL.IMRO.0448.DHN2021BP0001-on01 en de Nota van Zienswijzen vast te stellen;
- als ondergrond voor de verbeelding te gebruiken: de Grootschalige Basiskaart (GBKN) ondergrond van 1 mei 2021;
- voor het plangebied geen exploitatieplan vast te stellen ingevolge artikel 6.12 lid 2 Wet ruimtelijke ordening aangezien er geen ontwikkellocatie is opgenomen;
Besluit
- het ontwerpbestemmingsplan Reparatieplan Den Hoorn, zoals geometrisch is vastgelegd in het Geography Markup Language (GML) bestand NL.IMRO.0448.DHN2021BP0001-on01 en de Nota van Zienswijzen vast te stellen;
- als ondergrond voor de verbeelding te gebruiken: de Grootschalige Basiskaart (GBKN) ondergrond van 1 mei 2021;
- voor het plangebied geen exploitatieplan vast te stellen ingevolge artikel 6.12 lid 2 Wet ruimtelijke ordening aangezien er geen ontwikkellocatie is opgenomen;
Stemverklaring:
Nu duidelijk blijkt dat ze als gemeenschap tevreden zijn met het bestaande bestemmingsplan, zal de heer Schuiringa tegen dit besluit stemmen.
Raadslid VELTKAMP ziet zijn vraag over boogtunnels keurig beantwoord, dus vindt dit besluit een ‘hamerstuk’ (voor).
Raadslid SOYER constateert dat er voor evenementen niets verandert, dus stemt hij voor.
Ook raadslid HIN ziet dat er op dit punt niets verandert, dus stemt eveneens voor.Brieven aan de raad
Onderwerp Inbreng bij agendapunt Bestemmingsplan 2e reparatieplan Den Hoorn - Initiatief '100+ voor Den Hoorn' Petitie "Samen voor de moestuin van restaurant Bij Jef" - de heer Van der El Raadsbesluiten
Onderwerp Raadsbesluit - Vaststellen bestemmingsplan Tweede Reparatieplan Den Hoorn Raadsvragen en toezeggingen
Onderwerp Beantwoorde vraag n.a.v. commissiebehandeling Vaststellen bestemmingsplan tweede reparatieplan Den Hoorn Beantwoording vraag Planningscommissie - over 2e reparatieplan Den Hoorn -
9
In 2050 moet iedere gemeente aardgasvrij zijn. Er moeten dan duurzame warmtebronnen worden gebruikt in plaats van aardgas. Deze overgang wordt de warmtetransitie genoemd.
In het landelijke Klimaatakkoord is afgesproken dat iedere gemeente de regie op zich neemt in de warmtetransitie. De gemeenteraad van Texel heeft hierin een eerste stap gezet door het vaststellen van de Transitievisie Warmte Gemeente Texel 2021. In deze warmtevisie bepaalt de gemeente welke strategie en planning ze wil volgen om in 2050 aardgasvrij te zijn. Het is een eerste versie, die iedere 5 jaar wordt geactualiseerd. Of eerder als daar aanleiding voor is.
De analyse die bij het opstellen van deze visie is uitgevoerd, wijst uit dat er voorlopig nog geen kansen zijn voor haalbare en betaalbare grootschalige warmtenetten. Individuele oplossingen zoals elektrische warmtepompen kennen nog veel nadelen, zoals hoge kosten of geluidsoverlast. Daarom wordt voorgesteld voorlopig vooral in te zetten op het transitie-klaar maken van gebouwen door isolatie te stimuleren en faciliteren. Een bouwjaar gerichte aanpak is hierbij effectiever dan een aanpak per buurt, wijk of dorp.Stemuitslag
voorCDA (3), GroenLinks (2), Texels Belang (3), PvdA (2), Texel 2010 (1), VVD (3)tegenD66 (1)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Transitievisie Warmte Gemeente Texel 2021 vast te stellen, en daarmee de regie te nemen in de warmtetransitie door in eerste instantie vooral in te zetten op het stimuleren van isolatie van panden op Texel.
2. Voor de jaren 2023 en 2024 jaarlijks €100.000,- ter beschikking te stellen voor de invulling van de regierol die de gemeente door het Rijk toebedeeld heeft gekregen.
3. Uit de Algemene Reserve € 200.000 bestemmen voor de jaren 2023 en 2024 Transitievisie warmte (€ 100.000 in 2023 en € 100.000 in 2024).Besluit
1. De Transitievisie Warmte Gemeente Texel 2021 vast te stellen, en daarmee de regie te nemen in de warmtetransitie door in eerste instantie vooral in te zetten op het stimuleren van isolatie van panden op Texel.
2. Voor de jaren 2023 en 2024 jaarlijks €100.000,- ter beschikking te stellen voor de invulling van de regierol die de gemeente door het Rijk toebedeeld heeft gekregen.
3. Uit de Algemene Reserve € 200.000 bestemmen voor de jaren 2023 en 2024 Transitievisie warmte (€ 100.000 in 2023 en € 100.000 in 2024).Stemverklaring:
Raadslid SOYER noemt het weinig ambitieus, maar zal voor stemmen.
Raadslid VAN DE WETERING stemt tegen omdat de wettelijke procedure qua participatie te weinig is benut.Brieven aan de raad
Onderwerp Herhaald aanbod - Energietafel 2021 - TexelEnergie Motie Transitievisie warmte - Gemeente Velsen Reactie op rapport Transitievisie Warmte - TOP, Texel Energie en DATXL Raadsbesluiten
Onderwerp Raadsbesluit - Transitievisie Warmte Gemeente Texel 2021 Raadsvragen en toezeggingen
Onderwerp Een toelichting bij de tabel over het energieverbruik op Texel in 2016 en 2050 -
10
De gemeente heeft bij het Rijk de eenmalige subsidie Regeling Reductie Energiegebruik Woningen aangevraagd en verkregen. Door het inzetten van de regeling kan de gemeente huurders en eigenaar-bewoners stimuleren energie te besparen in hun woning. Hiermee vermindert de CO2- uitstoot en verlagen de woonlasten door een lager energiegebruik. Door het vaststellen van de Verordening Regeling Reductie Energiegebruik Woningen door de gemeenteraad kan de regeling ingezet worden voor huurders en eigenaar-bewoners op Texel.
Via de regeling kunnen 2.408 particuliere huishoudens op het eiland eenmalig aanspraak maken op een bijdrage van maximaal € 90,- per huishouden voor de uitvoering van energiebesparende maatregelen en/of energiebespaaradvies. Minimaal 50% van de aanvragen is bestemd voor huurders.
Samen met het energieloket van Texel, Duurzaam Bouwloket en Woontij is een specifieke aanpak voor zowel eigenaar-bewoners als voor huurders ontwikkeld. Eigenaar-bewoners krijgen een aanbod voor een advies aan huis gecombineerd met de aanschaf van energiebesparende maatregelen, ook kan men kiezen voor een cash-back regeling of tegoedbon regeling (webshop). Huurders van Woontij krijgen een aanbod om een energiebespaarbox te bestellen. Ook is het voor huurders
mogelijk om gebruik te maken van de cash-back en tegoedbon regeling. De regeling loopt uiterlijk tot 31 juli 2022 en is aan te vragen via www.duurzaambouwloket.nl. Als het maximale aantal aanvragen (2.408) is toegekend sluit de regeling automatisch.
GroenLinks en D66 dienen een amendement in met als titel: Geen € 90 maar € 100 per huishouden voor energiebesparende maatregelen
Stemuitslag
voorCDA (3), D66 (1), GroenLinks (2), Texels Belang (3), PvdA (2), VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De verordening Regeling Reductie Energiegebruik Woningen gemeente Texel vast te stellen.
Besluit
De verordening Regeling Reductie Energiegebruik Woningen gemeente Texel vast te stellen.
Amendementen
Titel Amendement - Geen € 90 maar € 100 per huishouden voor energiebesparende maatregelen - VERWORPEN Raadsbesluiten
Onderwerp Raadsbesluit - Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW) Raadsvragen en toezeggingen
Onderwerp Beantwoording vragen commissie vaststellen verordening RREW -
11
Het college stemt in met het ontwerp bestemmingsplan Postweg 145 in De Cocksdorp en stelt de gemeenteraad voor om ook in te stemmen met dit ontwerpplan. Daarna kan het plan in ontwerp ter inzage worden gelegd.
Wat is de inhoud van het plan?
Dit bestemmingsplan is een vervolg op een positief beoordeeld principeverzoek voor het perceel Postweg 145. Op het perceel Postweg 145 is nu een bedrijf gevestigd dat meer ruimte nodig heeft voor de uitoefening van de bedrijfsactiviteiten. Met dit plan wordt de bedrijfsbestemming uitgebreid, maar gelijktijdig wordt ook een aangrenzend agrarisch bouwvlak omgezet naar een agrarisch bestemmingsvlak zonder bouwmogelijkheden. Op dit blok stond tot voor enkele jaren een vervallen stolp die uiteindelijk gesloopt moest worden uit veiligheidsoogpunt.
Waarom wordt aan dit plan meegewerkt?
Het bedrijf aan de Postweg is een groeiend bedrijf dat meer ruimte nodig heeft om de bedrijfsactiviteiten te kunnen uitvoeren. Het is een groenvoorzieningsbedrijf dat is gespecialiseerd in het beheren en onderhouden van recreatiebungalows, recreatieterreinen en natuur. De bouwmogelijkheden op het huidige bedrijfsperceel zijn volledig benut. Er is echter meer ruimte nodig om machines binnen de plaatsen en ook voor materialen is meer opslagruimte nodig. Buitenopslag is ruimtelijk gezien niet gewenst. Er komt nu een extra bouwmogelijkheid van 750 m2. Hiermee kan een nieuwe schuur gebouwd worden die voorziet in de benodigde ruimte. Een inrichtingsplan maakt onderdeel uit van het plan zodat ook de uitbreiding goed landschappelijk wordt ingepast.
Met dit bestemmingsplan wordt de bedrijfsbestemming uitgebreid met een bouwmogelijkheid van 750 m2. Daartegenover staat het verdwijnen van een agrarisch bouwvlak met een bouwmogelijkheid van ruim 1200 m2. Deze gronden krijgen een agrarische bestemming zonder bouwvlak. In totaliteit is er dus sprake van een afname van bouwmogelijkheden.
Wat is nu het vervolg?
Het plan wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om in te stemmen met het plan. Daarna kan het plan ter inzage worden gelegd en kunnen er zienswijzen worden ingediend. Tot slot zal het plan aan de raad ter vaststelling worden voorgelegd.Stemuitslag
voorCDA (3), D66 (1), GroenLinks (2), Texels Belang (3), PvdA (2), VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met het ontwerp bestemmingsplan Postweg 145 in De Cocksdorp, zoals geometrisch is vastgelegd in het Geography Markup Language (GML) bestand NL.IMRO.0448.BUI2021BP0003-on01 en dit plan in ontwerp ter inzage te leggen.
Besluit
In te stemmen met het ontwerp bestemmingsplan Postweg 145 in De Cocksdorp, zoals geometrisch is vastgelegd in het Geography Markup Language (GML) bestand NL.IMRO.0448.BUI2021BP0003-on01 en dit plan in ontwerp ter inzage te leggen.
Stemverklaring:
Raadslid LELY verklaart eigenlijk veel moeite te hebben met bedrijfsvreemde activiteiten in het buitengebied. Het zit in zijn ogen dicht tegen strijdig gebruik, maar hij zal het niet tegenhouden.Raadsbesluiten
Onderwerp Raadsbesluit - Ter inzage leggen ontwerp bestemmingsplan Postweg 145 -
12
Via de septembercirculaire 2021 van het rijk is de gemeente geïnformeerd over de omvang en verdeling van de algemene uitkering voor de jaren 2021 en verder.
In de programmabegroting 2022 is de uitkomst van de meicirculaire 2021 voor de jaren 2022-2025 al verwerkt. Via de halfjaarrapportage 2021 zijn de mutaties van de meicirculaire 2021 m.b.t. 2021 incidenteel verwerkt.
De uitkomst van de septembercirculaire 2021 is voor het jaar 2021 positief t.o.v. van de meicirculaire 2021. Het gaat om een incidenteel bedrag van € 454.820.
Het vrij te besteden bedrag voor de algemene middelen is voor 2022 ca. € 1,5 miljoen hoger t.o.v. de meicirculaire 2021. Voor de jaren 2023 t/m 2025 loopt het voordeel terug naar ca. € 700.000.Stemuitslag
voorCDA (3), D66 (1), GroenLinks (2), Texels Belang (3), PvdA (2), VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- kennis te nemen van de hogere algemene uitkering 2021 van € 454.820 t.o.v. meicirculaire 2021;
- in 2021 per saldo € 141.139 te bestemmen voor uitgaven diverse programma’s;
- het resterende bedrag van deze hogere algemene uitkering van € 313.681 in 2021 in de algemene reserve te storten;
- de geraamde financiële consequenties voor de jaren 2022-2025 t.o.v. van de meicirculaire 2021 voor kennisgeving aan te nemen.
Besluit
- kennis te nemen van de hogere algemene uitkering 2021 van € 454.820 t.o.v. meicirculaire 2021;
- in 2021 per saldo € 141.139 te bestemmen voor uitgaven diverse programma’s;
- het resterende bedrag van deze hogere algemene uitkering van € 313.681 in 2021 in de algemene reserve te storten;
- de geraamde financiële consequenties voor de jaren 2022-2025 t.o.v. van de meicirculaire 2021 voor kennisgeving aan te nemen.
Raadsbesluiten
Onderwerp Raadsbesluit - Uitkomsten septembercirculaire 2021 Raadsvragen en toezeggingen
Onderwerp PvdA - n.a.v. Uitkomsten septembercirculaire 2021 -
13
De Omgevingsdienst NHN heeft de eerste begrotingswijziging 2022 met de gemeenteraden gedeeld. De gemeenten kunnen een zienswijze indienen. Regionaal is de afspraak om dat gezamenlijk te doen via de RRN. Aanleiding voor de begrotingswijziging is het traineeship dat de OD NHN wil voortzetten, de inzet van data-analisten en het uitstel van de Omgevingswet. Deze kosten zijn niet opgenomen in de begroting 2022 en hier vraagt de OD NHN nu extra middelen voor.
Den Helder, Schagen en Texel zijn (in afwijking van Hollands Kroon) van mening dat de vorm van de eerste begrotingswijziging 2022 niet de grote investering legitimeren. Zij stellen hun raden voor een zienswijze in te dienen met de volgende strekking:
In de Financiële uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen Noord-Holland Noord FUGR zijn uitgangspunten vastgelegd waaraan alle gemeenschappelijke regelingen in de regio Noord-Holland Noord zich dienen te houden. In artikel 2 lid 1 en 2 van de FUGR is afgesproken dat de deelnemersbijdrage in het
lopende begrotingsjaar niet wordt aangepast en dat een incidenteel voor-of nadeel tot uiting komt in het rekeningresultaat van de gemeenschappelijke regeling. Slechts ontwikkelingen als gevolg van veranderingen in het loon- en prijspeil worden in het komende begrotingsjaar (2022) aangepast. De huidige door de OD gevraagde verhogingen van de deelnemersbijdragen passen hier niet in. Reden is dat alle gemeenten de begroting voor 2022 al gereed hebben en geen rekening meer kunnen houden met de nu door de OD aangedragen aanpassingen.
Dit onderwerp is niet behandeld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- kennis te nemen van de eerste begrotingswijziging 2022 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) m.b.t. traineeship, data-analisten en uitstel Omgevingswet;
- geen gezamenlijke zienswijze namens de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland in te dienen;
- namens Schagen, Den Helder en Texel de bijgevoegde zienswijze in te dienen.
Raadsinformatiebrieven
Titel RIB 21-108 Tussentijdse begrotingswijziging Omgevingsdienst NHN Raadsvragen en toezeggingen
Onderwerp PvdA - nav commissie 1e begrotingswijziging Omgevingsdienst NHN 2022 -
14
Stemuitslag
voorCDA (3), D66 (1), GroenLinks (2)tegenTexels Belang (3), PvdA (2), Texel 2010 (1), VVD (3)Besluit
de motie te verwerpen.
Stemverklaring:
Raadslid KIEFT denkt dat dit zich in een jaar zal reguleren. Hij zal voor stemmen. Raadslid SOYER vindt eigenlijk dat de gemeente altijd proactief gebruik moet maken van expertise op het eiland. De Fietsersbond, een vrijwilligersorganisatie, wordt hier formeel in een andere positie gebracht, maar de motie ligt wel in lijn met hun visie, dus stemt hij voor. Raadslid VAN DE WETERING ondersteunt de woorden van de heer Soyer. Zij stemt voor vanwege dringende noodzaak tot participatie.
Raadslid ZEGEREN stemt voor. Hij verwacht dat het zich vanzelf regelt.Brieven aan de raad
Onderwerp Rol Fietsersbond Moties en initiatiefvoorstellen
Titel Motie - Veilig fietsen is de norm - VERWORPEN Raadsvragen en toezeggingen
Onderwerp Texels Belang - Motie CDA: Veilig fietsen is de norm -
15
Moties en initiatiefvoorstellen
Titel Motie - Tijdelijke opvang asielzoekers - INGETROKKEN -
16
Om te investeren in de kwaliteit van leven van Texelse inwoners stelt het college de raad voor vier uitvoeringsprogramma's voor het sociaal domein vast te stellen voor de komende twee jaar. Deze zijn voorbereid of zelfs samen opgesteld met maatschappelijk partners. Er wordt een extra impuls gegeven op het gebied van gezondheid, veilig en gezond opgroeien, werk en zekerheid en inburgering, om beter te kunnen sturen, grip op budgetten te krijgen, focus te aan te brengen, samenwerking te verstevigen en toekomstgericht te zijn. Vanuit de uitvoeringsprogramma’s wordt ondermeer een vervolg gegeven aan de IJslandse aanpak, waarbij de focus de komende jaren op ouderkracht en begeleide vrijetijdsbesteding ligt. En wordt in samenwerking met in elk geval 1 dorpscommissie een pilot gestart om de functie van een dorpshuis uit te breiden met een voorportaal voor zorg en welzijn.
Daarnaast wordt een inhoudelijke keuze gemaakt voor de toekomst van De Bolder. Onderzocht wordt de mogelijkheid dat De Bolder zich als werkbedrijf gaat
richten op een beschutte werk- en leeromgeving. En dat maatwerktrajecten voor allerhande andere participatievragen kunnen dan worden opgepakt vanuit andere samenwerking, onder de werknaam ‘Huis van ontwikkeling’.
En samen met inwoners en professionals wordt op nieuwe manieren gewerkt aan een gezond Texel, vanuit voorlichtingscampagnes en nieuwe netwerkenStemuitslag
voorCDA (3), D66 (1), GroenLinks (2), Texels Belang (3), PvdA (2), Texel 2010 (1), VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- de vier uitvoeringsprogramma's sociaal domein vast te stellen:
a. gezond en veilig opgroeien
b. maatschappelijke ondersteuning en meedoen
c. werk & zekerheid, inclusief inburgering
d. gezondheid - als onderdeel van uitvoeringsplan ‘werk & zekerheid, inclusief inburgering’ voor de toekomst van De Bolder als inhoudelijke richting te onderzoeken
a. wat de voorwaarden en consequenties zijn wanneer De Bolder zich ontwikkelt van breed leer-werkbedrijf naar een kleiner beschut werkbedrijf
b. hoe het beste kan worden samengewerkt voor alle andere dienstverlening op het gebied van re-integratie en participatie - voor de uitvoering van deze uitvoeringsprogramma’s voor 2022 incidenteel €373.500 en voor 2023 incidenteel €213.500 beschikbaar stellen en dit te dekken uit de algemene reserve
- De volgende beleidsstukken in te trekken:
a. Samen leven op Texel: Texel is van ons allemaal. Een maatschappelijk beleidskader over meedoen in een veranderende samenleving, 2013-2017 (vastgesteld december 2012)
b. Minimabeleid 2015 (vastgesteld april 2015)
c. 3D Beleidsplan: Op weg naar een zorgzame samenleving (vastgesteld oktober 2014)
d. Uitvoeringsdocument 3 transities Sociaal Domein (vastgesteld december 2013)
e. Beleidsplan schuldhulpverlening 2017-2020 (vastgesteld februari 2017)
f. Kader mantelzorg en vrijwilligerswerk: 2016-2020 (vastgesteld juni 2016)
Besluit
- de vier uitvoeringsprogramma's sociaal domein vast te stellen:
a. gezond en veilig opgroeien
b. maatschappelijke ondersteuning en meedoen
c. werk & zekerheid, inclusief inburgering
d. gezondheid - als onderdeel van uitvoeringsplan ‘werk & zekerheid, inclusief inburgering’ voor de toekomst van De Bolder als inhoudelijke richting te onderzoeken
a. wat de voorwaarden en consequenties zijn wanneer De Bolder zich ontwikkelt van breed leer-werkbedrijf naar een kleiner beschut werkbedrijf
b. hoe het beste kan worden samengewerkt voor alle andere dienstverlening op het gebied van re-integratie en participatie - voor de uitvoering van deze uitvoeringsprogramma’s voor 2022 incidenteel €373.500 en voor 2023 incidenteel €213.500 beschikbaar stellen en dit te dekken uit de algemene reserve
- De volgende beleidsstukken in te trekken:
a. Samen leven op Texel: Texel is van ons allemaal. Een maatschappelijk beleidskader over meedoen in een veranderende samenleving, 2013-2017 (vastgesteld december 2012)
b. Minimabeleid 2015 (vastgesteld april 2015)
c. 3D Beleidsplan: Op weg naar een zorgzame samenleving (vastgesteld oktober 2014)
d. Uitvoeringsdocument 3 transities Sociaal Domein (vastgesteld december 2013)
e. Beleidsplan schuldhulpverlening 2017-2020 (vastgesteld februari 2017)
f. Kader mantelzorg en vrijwilligerswerk: 2016-2020 (vastgesteld juni 2016)
Raadsbesluiten
Onderwerp 15-12-2021 Raadsbesluit - Uitvoeringsprogramma's Sociaal Domein Raadsvragen en toezeggingen
Onderwerp GroenLinks - over het raadsvoorstel Uitvoeringsprogramma's Sociaal Domein Themapagina's
Thema Regionale Samenwerking - de vier uitvoeringsprogramma's sociaal domein vast te stellen:
-
17
Het college adviseert de raad in te stemmen met de bestuurlijke fusie van Stichting Schooltij en Stichting Kopwerk en de daarvoor aangepaste statuten van Stichting Kopwerk. De gemeenteraad moet hier als eindverantwoordelijke voor het openbaar basisonderwijs een standpunt over de bestuurlijke fusie innemen.
Stichting Schooltij en Stichting Kopwerk werken sinds 2013 succesvol samen, gericht op bestuurlijke fusie. Sinds 2016 bestaat er een personele unie tussen Stichting Schooltij en Stichting Kopwerk. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft de fusietoets afgerond en op 19 oktober 2021 goedkeuring verleend aan de voorgenomen bestuurlijke fusie.Stemuitslag
voorCDA (3), D66 (1), GroenLinks (2), Texels Belang (3), PvdA (2), Texel 2010 (1), VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Gelet op het bepaalde in artikel 16 en 18 van de statuten van Schooltij in te stemmen met de bestuurlijke fusie van Stichting Schooltij en Stichting Kopwerk per 1 januari 2022 en de conceptstatuten van Stichting Kopwerk als stichting voor Bijzonder en Openbaar Primair Onderwijs in Noord-Holland.
Besluit
Gelet op het bepaalde in artikel 16 en 18 van de statuten van Schooltij in te stemmen met de bestuurlijke fusie van Stichting Schooltij en Stichting Kopwerk per 1 januari 2022 en de conceptstatuten van Stichting Kopwerk als stichting voor Bijzonder en Openbaar Primair Onderwijs in Noord-Holland.
Raadsbesluiten
Onderwerp Raadsbesluit - Instemmen met fusie Stichting Kopwerk en Stichting Schooltij -
18
De raad heeft besloten om de opbrengsten van deze belastingverordeningen trendmatig aan te passen. De tarieven worden daarom zodanig aangepast dat de begrote opbrengsten 1,6% hoger zijn.
De tarieven van de OZB (Onroerende- Zaakbelasting) zijn berekend op basis van de (nieuwe getaxeerde) waarde van het onroerend goed per waardepeildatum 1 januari 2021. De waardestijging van het onroerend goed heeft ook gevolgen voor het tarief van de forensenbelasting en de reclamebelasting.
De eerste wijziging verordening Parkeerbelastingen 2022 bevat uitsluitend tekstuele aanpassingen, die geen verdere gevolgen hebben voor de uitgangspunten en werkwijze betaald parkeren.Stemuitslag
voorCDA (3), D66 (1), GroenLinks (2), Texels Belang (3), PvdA (2), Texel 2010 (1), VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De ‘Verordening Forensenbelasting 2022’ vast te stellen.
- De ‘Verordening Onroerende zaakbelastingen 2022' vast te stellen.
- De ‘Eerste wijziging verordening Parkeerbelasting 2022’ vast te stellen.
- De ‘Verordening Reclamebelasting 2022’ vast te stellen.
Besluit
- De ‘Verordening Forensenbelasting 2022’ vast te stellen.
- De ‘Verordening Onroerende zaakbelastingen 2022' vast te stellen.
- De ‘Eerste wijziging verordening Parkeerbelasting 2022’ vast te stellen.
- De ‘Verordening Reclamebelasting 2022’ vast te stellen.
Raadsbesluiten
Onderwerp Raadsbesluit - Vaststelling belastingverordeningen 2022 Forensenbelasting, OZB, Parkeerbelasting en Reclamebelasting 2022 -
19Rondvraag
-
20Sluiting