Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

o.a. Woonvisie Texel 2024, Paraplubestemmingsplan, Integraal Veiligheidsplan en strategie en uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie

woensdag 18 december 2024

19:30 - 22:30
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
Burgemeester M. Pol
Toelichting

De vergadering vindt plaats in de raadszaal. Vanaf 19.00 uur is de zaal open. Verder is de vergadering live te volgen via www.texel.nl/uitzendingraad. Tot aan het moment van de vergaderingen kunnen nog moties en amendementen worden toegevoegd.


Ter informatie: Verordening vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad (Reglement van orde).

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    00:25:27 - 00:25:56 - Mark Pol
    00:27:22 - 00:27:48 - Mark Pol
  2. 2

    Er is een verzoek binnengekomen van Hart voor Texel, VVD Texel, CDA Texel en D66 Texel voor een interpellatiedebat over uitspraak bestuursrechter; schijn van belangenverstrengeling.
    Dat gebeurt o.b.v. deze regels:


    4.2 Interpellatie
    1. Een raadslid kan middels een schriftelijk verzoek als bedoeld in artikel 155 lid 2 van de Gemeentewet een debat aanvragen met als doel om één of meerdere leden van het college verantwoording af te laten leggen. Het verzoek bevat in ieder geval de te stellen vragen.
    2. De voorzitter stelt het verzoek aan de orde bij de vaststelling van de agenda en stelt de aanvrager desgewenst in de gelegenheid zijn verzoek nader te motiveren en toe te lichten.
    3. De raad bepaalt bij de vaststelling van de agenda of het verzoek wordt toegestaan.

    Raadsinformatiebrieven

    Titel
    RIB 24-108 Raadsinformatiebrief uitspraak 16-12-2024
    00:27:30 - 00:27:48 - Mark Pol
    00:27:49 - 00:29:18 - Edo Kooiman
    00:29:18 - 00:29:23 - Mark Pol
    00:29:24 - 00:29:50 - Henry Soyer
    00:29:52 - 00:30:09 - Anneke Visser-Veltkamp
    00:30:09 - 00:30:15 - Mark Pol
    00:30:16 - 00:31:03 - Veronne Koot
    00:31:26 - 00:31:33 - Veronne Koot
    00:31:33 - 00:31:38 - Mark Pol
    00:32:04 - 00:32:21 - Anneke Visser-Veltkamp
    00:32:23 - 00:32:26 - Mark Pol
    00:32:30 - 00:32:51 - Mark Pol
    00:32:52 - 00:32:57 - Cees Hoogerheide
    00:32:58 - 00:33:03 - Mark Pol
    00:33:23 - 00:33:36 - Mark Pol
    00:34:04 - 00:34:18 - Mark Pol
    00:34:40 - 00:35:03 - Mark Pol
    00:35:34 - 00:36:12 - Mark Pol
  3. 3

    00:36:04 - 00:36:12 - Mark Pol
    00:36:12 - 00:37:35 - Niels Rutten
    00:37:37 - 00:37:41 - Mark Pol
    00:37:42 - 00:38:28 - Jacquelien Dros
    00:38:28 - 00:38:32 - Mark Pol
    00:38:32 - 00:39:03 - Edo Kooiman
    00:39:03 - 00:39:11 - Mark Pol
    00:39:11 - 00:39:12 - Edo Kooiman
    00:39:43 - 00:42:11 - Cees Hooijschuur
    00:42:11 - 00:42:12 - Mark Pol
  4. 4

    Voor de leefbaarheid op Texel is het belangrijk dat een passende woonruimte beschikbaar is voor maatschappelijk en economisch gebonden inwoners, waaronder nieuwe Texelaars. De woonvisie + uitvoeringsprogramma dragen daar aan bij. Het college heeft besloten de concept woonvisie Texel 2024 vast te stellen en voor te leggen aan de raad.


    De woonvisie is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de projectgroep (Woontij, Omring en TOP). In de zomer is gesproken met de dorpscommissies en waren er gesprekken met Texelse jongeren en senioren. Er is ook gesproken met stakeholders over tijdelijke huisvesting van (seizoen)werkers en met zorgprofessionals. Tevens is er burgerparticipatie georganiseerd.


    Deze woonvisie geeft invulling aan:

    • Genoeg passende woningen voor Texelaars
      Een belangrijke opgave voor de komende tijd is snel te zorgen voor genoeg passende woningen voor Texelaars en iedereen met economische of maatschappelijke binding die op ons eiland wil wonen. Tijdelijke huisvesting voor (seizoens)personeel is een aparte opgave maar staat niet los van de reguliere woningbouw.
    • Blijvend betaalbaar en beschikbaar
      Het moet voor huurders en kopers weer makkelijker wordt om iets betaalbaars te vinden. Het doel is naar 30% sociale huur toegroeien. Het bouwprogramma bestaat voor minimaal 80% uit betaalbare nieuwbouw. Met instrumentarium gaan we ervoor zorgen dat betaalbaar aanbod ook beschikbaar blijft.
    • Een plek voor jong en oud
      Het (ver)bouwen van de juiste woningen is een belangrijk onderdeel om meer dynamiek in de woningmarkt te brengen zodat meer mensen kunnen doorschuiven naar een passende woning. In een passende woning kunnen mensen langer zelfstandig wonen.
    • Een duurzaam Texel
      Woningbouw dient bij te dragen aan een gezonde leefomgeving. Zo komt de vitaliteit en het welzijn van bewoners naar een hoger plan, verbetert de biodiversiteit en klimaatadaptatie. Dat betekent dat opgaves voor woning(ver)bouw in samenhang worden bekeken met de uitgangspunten voor duurzaamheid.
    • Een bouwprogramma per dorp
      Het uitganspunt is om de woningen verspreid over de dorpen te bouwen, ten behoeve van de leefbaarheid. Per dorp is daarom een verfijning van het bouwprogramma aangebracht. Dit is het startpunt om de dorpsagenda’s met stakeholders uit te werken.
    • Monitoring
      De woonvisie is een momentopname van het dan bekende woningbouwprogramma, prognose voor demografische ontwikkelingen en wet-, en regelgeving met betrekking tot wonen etc. Dit zijn geen echter statische uitgangspunten. Door de ontwikkelingen te volgen kunnen de plannen uit de woonvisie, of instrumenten op tijd worden bijgesteld als dat nodig is.
      Ter uitvoering van de visie heeft het college een uitvoeringsprogramma opgesteld.
      Onderwerpen van debat tijdens raadscommissie:
      • Over de Notitie kansen en kaders (tijdelijke) werknemers én het gemis van een evaluatie ervan;
      • De verkoop Woontij van sociale huurwoningen én bouw van sociale huur (sneller tot 30 procent goedkope sociale huur);
      • Over de speciale aandachtgroepen: Skaeve Huse en ankerplaatsen;
      • Inhoud functie wooncoach en betrekken van ouderen;
      • Over tijdelijke huisvesting en seizoen personeel;
      • Quickscan huisvestingsverordening, breder naar kijken voor de nieuwe huisvestingsverordening;
      • Over de inzet op werknemerscampus;
      • Controle op economische gebondenheid van tijdelijk personeel;
      • Type ‘achtergelaten’ woningen van senioren;
      • Over definitie essentiële beroepen;
      • Consequenties groei inwoners op Texel;
      • Over kangoeroewoningen, pre-mantelzorg en mantelzorg.

    Moties:
    GroenZwart en D66 Texel- Eerst kansen en kaders huisvesting tijdelijk en (seizoens) personeel breed evalueren.
    CDA Texel, GroenZwart en D66 Texel- Helderheid over werknemerscampussen.


    Het college heeft op de moties gereageerd.

    Stemuitslag

    voor 87%
    tegen 13%
    voor
    CDA (1), D66 (1), GroenLinks (3), GroenZwart (1), Hart voor Texel (1), PvdA pro Texel (3), Texels Belang (1), VVD Texel (2)
    tegen
    Texels Belang (2)

    Moties en initiatiefvoorstellen

    Titel
    Motie CDA Texel, GroenZwart en D66 Texel - Helderheid over werknemerscampussen
    Motie GroenZwart en D66 Texel: Eerst kansen en kaders huisvesting tijdelijk en (seizoens) personeel breed evalueren

    Raadsinformatiebrieven

    Titel
    RIB 24-109 reactie college op moties en amendementen raadsvergadering 18 december 2024

    Raadsvragen en toezeggingen

    Onderwerp
    D66 Texel - over crisis opvang op het eiland (n.a.v. raadsvoorstel Woonvisie)
    D66 Texel - Overzicht aanvragen voor tijdelijke huisvesting
    GroenZwart - over de Woonvisie 2024 (concreet: tijdelijk huisvesten personeel)
    Hart voor Texel - Controle huisvestingsvergunningen
    PvdA pro Texel - Verslagen burgerparticipatie van de Woonvisie
    00:43:09 - 00:44:46 - Veronne Koot
    00:44:46 - 00:44:48 - Mark Pol
    00:44:48 - 00:45:39 - Astrid van de Wetering
    00:45:39 - 00:45:45 - Mark Pol
    00:45:46 - 00:46:02 - Albert Huisman
    00:46:02 - 00:46:16 - Mark Pol
    00:46:24 - 00:46:31 - Mark Pol
    00:46:32 - 00:46:54 - Ferry Zegel
    00:46:54 - 00:46:55 - Mark Pol
    00:46:56 - 00:47:27 - Anneke Visser-Veltkamp
    00:47:27 - 00:47:33 - Mark Pol
    00:47:33 - 00:47:35 - Albert Huisman
    00:49:11 - 00:49:24 - Mark Pol
    00:49:24 - 00:49:25 - Astrid van de Wetering
    00:50:06 - 00:50:07 - Mark Pol
    00:50:25 - 00:50:27 - Nick Ran
    00:51:02 - 00:51:06 - Mark Pol
    00:51:06 - 00:51:07 - Astrid van de Wetering
    00:51:11 - 00:51:15 - Mark Pol
    00:51:16 - 00:52:33 - Remko van de Belt
    00:53:32 - 00:53:49 - Ferry Zegel
    00:53:52 - 00:54:16 - Anneke Visser-Veltkamp
    00:54:17 - 00:54:20 - Mark Pol
    00:55:09 - 00:55:10 - Remko van de Belt
    00:55:25 - 00:55:28 - Mark Pol
    00:55:28 - 00:57:16 - Albert Huisman
    00:57:21 - 00:58:03 - Niels Rutten
    00:58:03 - 00:58:28 - Mark Pol
    00:58:52 - 00:59:17 - Ferry Zegel
    00:59:18 - 00:59:20 - Mark Pol
    00:59:20 - 01:01:26 - Eric Hercules
    01:01:26 - 01:01:29 - Mark Pol
    01:01:29 - 01:02:03 - Nick Ran
    01:02:04 - 01:02:09 - Mark Pol
    01:02:30 - 01:02:31 - Mark Pol
    01:03:18 - 01:03:51 - Mark Pol
    01:04:07 - 01:04:46 - Mark Pol
  5. 5

    Dit is een lokale uitwerking van de regionale Strategie Klimaatadaptatie Noordkop 2021-2026. Deze strategie en uitvoeringsagenda is opgesteld, omdat we in heel Nederland inmiddels de gevolgen van klimaatverandering merken. Er is meer sprake van wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen. Volgens de KNMI-scenario's (2023) en de Deltascenario's (2024) zal de zeespiegel, in het meest gunstige geval, alsnog met bijna een halve meter toenemen in 2100. Daarnaast wordt verwacht dat alle weersextremen alleen maar verder zullen toenemen. Deze gevolgen hebben impact op onze economie, gezondheid en veiligheid. Het is van groot belang dat Nederland zich aanpast aan deze veranderingen. Daarom is in het Deltaprogramma 2021 opgenomen dat Nederland in 2050 klimaatrobuust moet zijn ingericht.
    Het Deltaplan Ruimtelijke adaptatie is een gezamenlijk plan van gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk om Nederland in 2050 klimaatbestendig en waterrobuust te hebben ingericht. Op Texel gebeurt er al veel op het gebied van klimaatadaptatie. Zo zijn er bijvoorbeeld al wadi’s en ondergrondse waterbergingen gerealiseerd en zijn boomspiegels vergroot. Ook ondernemend Texel is op verschillende fronten bezig met dit onderwerp. In samenwerking met Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier zijn slimme stuwen gerealiseerd en op de golfbanen zijn waterbergingen gecombineerd met zonnepanelen. Maar we zijn er nog niet, daarom is er een lokaal programma opgesteld, de Strategie en uitvoeringsagenda klimaatadaptatie Texel. In deze uitvoeringsagenda worden de nationale en regionale ambities vertaald naar doeltreffende maatregelen waar lokaal invulling aan is gegeven om de gevolgen van 1) hevige neerslag, 2) langdurige droogte, 3) extreme hitte en de kans op 4) overstromingen te minimaliseren en de waterveiligheid op orde te houden. Hiervoor zijn actiepunten opgesteld die middels een plan van aanpak tot uitvoering zullen worden gebracht. Hierbij wordt gebruik gemaakt van kansenkaarten om een duidelijk beeld te krijgen van waar we op het eiland de grootste impact kunnen maken. Met behulp van kansenkaarten zal er in beeld worden gebracht welke locaties prioriteit krijgen. Het doel hiervan is om zo veel mogelijk actiepunten op te nemen in huidige projecten om kosten en tijd te besparen. Met als doel om in 2050 een klimaatrobuust eiland te zijn.


    Onderwerpen van debat tijdens raadscommissie:
    • Over zeespiegelstijging Waddenzee;
    • Over initiatieven van inwoners op het eiland rondom klimaatadaptatie;
    • Nieuwe overlegtafels t.o.v. van bestaande overleggen;
    • Blijven investeren in regionale samenwerking op dit gebied;
    • De taal van wetenschappers t.o.v. de taal van de mensen die dagelijks op het wad werken.


    Bij dit voorstel dient een amendement en een motie:
    Amendement CDA Texel, GroenZwart en D66 Texel - Eerst de strategie verder uitwerken, daarna de beleidsmatige consequenties naar de gemeenteraad.
    Motie CDA Texel, GroenZwart, Hart voor Texel en D66 Texel: Eerst een convenant tussen gemeente, terreinbeheerders en landbouw
    Het college heeft op de motie en het amendement gereageerd.

    Stemuitslag

    voor 87%
    tegen 13%
    voor
    D66 (1), GroenLinks (3), GroenZwart (1), Hart voor Texel (1), PvdA pro Texel (3), Texels Belang (3), VVD Texel (1)
    tegen
    CDA (1), VVD Texel (1)

    Amendementen

    Titel
    Amendement CDA Texel, GroenZwart en D66 Texel - Eerst de strategie verder uitwerken, daarna de beleidsmatige consequenties naar de gemeenteraad

    Moties en initiatiefvoorstellen

    Titel
    Motie CDA Texel, GroenZwart, Hart voor Texel en D66 Texel: Eerst een convenant tussen gemeente, terreinbeheerders en landbouw

    Raadsinformatiebrieven

    Titel
    RIB 24-109 reactie college op moties en amendementen raadsvergadering 18 december 2024

    Raadsvragen en toezeggingen

    Onderwerp
    GroenLinks Texel - over raadsvoorstel: Robuust Texel, Strategie en Uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie Texel 2024-2028
    Openstaande toezegging - D66 Texel - Proces Leidraad Inrichring Openbare Ruimte (LIOR)
    VVD Texel - Avond over zeespiegelstijging Waddenzee NIOZ
    01:04:22 - 01:04:46 - Mark Pol
    01:05:30 - 01:05:34 - Mark Pol
    01:05:35 - 01:07:25 - Anneke Visser-Veltkamp
    01:07:29 - 01:08:15 - Veronne Koot
    01:08:15 - 01:08:23 - Mark Pol
    01:08:24 - 01:08:51 - Anneke Visser-Veltkamp
    01:09:12 - 01:09:22 - Mark Pol
    01:09:22 - 01:09:40 - Rikus Kieft
    01:09:43 - 01:10:10 - Mark Pol
    01:10:10 - 01:10:11 - Niels Rutten
    01:11:16 - 01:11:20 - Mark Pol
    01:11:21 - 01:12:00 - Nils Lely
    01:12:01 - 01:12:04 - Mark Pol
    01:12:05 - 01:12:27 - Jacquelien Dros
    01:12:27 - 01:12:28 - Mark Pol
    01:12:30 - 01:13:12 - Astrid van de Wetering
    01:13:12 - 01:13:14 - Mark Pol
    01:13:14 - 01:13:15 - Henry Soyer
    01:13:30 - 01:13:37 - Mark Pol
    01:13:38 - 01:13:53 - Nils Lely
    01:13:53 - 01:13:57 - Mark Pol
    01:13:57 - 01:13:58 - Anneke Visser-Veltkamp
    01:14:14 - 01:14:18 - Mark Pol
    01:14:19 - 01:15:19 - Albert Huisman
    01:15:19 - 01:15:20 - Mark Pol
    01:15:24 - 01:15:25 - Mariët van der Werf
    01:15:47 - 01:16:23 - Mark Pol
    01:16:39 - 01:16:54 - Mark Pol
    01:17:04 - 01:17:21 - Mark Pol
    01:17:33 - 01:18:11 - Mark Pol
  6. 6

    Vaststellen Parapluplan
    Het college stelt de raad voor het Paraplu-bestemmingsplan Verblijfsrecreatie vast te stellen. Het startschot hiervoor werd gegeven met de vaststelling van het Toeristisch Toekomstplan (TTP) in 2022 en de oproep tot heldere regelgeving. Het Parapluplan wijzigt de geldende bestemmingsplannen (die sinds 1 januari jl. het (tijdelijk) omgevingsplan vormen).
    Eind januari 2023 is het Ontwerp Parapluplan 6 weken ter inzage gelegd. Daarop kwamen 115 zienswijzen binnen. De reactie van de gemeente op de zienswijzen is in de Nota van Zienswijzen opgenomen. Het gaat om een integraal nieuw advies met een aangepaste Nota van Zienswijzen en gewijzigde teksten ten opzichte van die van het Ontwerp Paraplubestemmingsplan.
    Amendementen en moties
    Op 14 december 2022 heeft de raad bij de behandeling van het ontwerp-parapluplan het amendement ‘Diversiteit van aanbod, niet verder verstenen’ aangenomen. Het college adviseert deze ongedaan te maken. Op 10 juli 2024 zijn 7 moties aangenomen die zijn verwerkt in het Parapluplan. Die moties hadden onder andere betrekking op pipowagens en het ‘maximaal 20% verstenen’ van kampeerplaatsen op recreatiebedrijven met de bestemming ‘Recreatie – Verblijfsrecreatieve terreinen’. Naar de mening van het college kleven aan laatstgenoemde motie juridische en financiële risico’s. Vandaar dat wordt voorgesteld een voorziening op te nemen.
    Logies met ontbijt
    Alle locaties die logies met ontbijt willen beginnen na de datum van inwerkingtreding van het parapluplan moeten voldoen aan de nieuwe regels. Bestaande logies met ontbijt adressen kunnen het gebruik voor logies met ontbijt voortzetten als zij (blijven) voldoen aan de eisen uit de geldende bestemmingsplannen (zoals ondergeschiktheid, maximaal drie kamers en zes slaapplaatsen als dit ondergeschikt is en in de woning). Juridisch kan dit niet in 1 regeling worden geregeld. Er zijn straks dus 2 regelingen voor logies met ontbijt: 1 voor bestaande en 1 voor nieuwe locaties.
    De vervolgstappen
    Het college stelt de gemeenteraad voor de ‘Nota van Zienswijzen’ vast te stellen en het - naar aanleiding van de moties in de raadscommissie van 10 juli 2024 - aangepaste Paraplubestemmingsplan Verblijfsrecreatie Texel gewijzigd vast te stellen.
    Na de vaststelling wordt het Paraplubestemmingsplan voor een reactie naar de provincie gestuurd en wordt het daarna opnieuw voor 6 weken ter inzage gelegd. Dan bestaat de mogelijkheid voor het instellen van beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.


    In de volgende vergaderingen is het paraplu-bestemmingsplan eerder besproken:
    - Raadscommissie van woensdag 6 maart 2024
    - Raadscommissie van woensdag 26 juni 2024
    - Raadsvergadering van woensdag 10 juli 2024


    Onderwerpen van debat tijdens raadscommissie:
    (Inpassing bij) omzetting, verstening, met daarbij de motie ‘maximaal 20%’
    · Over het proces na de vaststelling van het Paraplubestemmingsplan Verblijfsrecreatie;
    · ‘Mooi Texel, meer toekomst’ (uit 2012);
    · Grens aan mogelijkheden om verdere verstening te voorkomen;
    · Nieuwe termen: Anti-Roompot-sering, ver-Centerparcsering, ver-Europarcs-en, Landalisering;
    · Algemeen: bestaande rechten aantasten kost geld.


    Logies met ontbijt
    · Over twee-regimes; effect op waarde woningen;
    · Leefbaarheid.


    Innovatieve kampeermiddelen
    · Over 5 of 10 jaar; mate van innovatie.


    Pipowagens
    · Over wel of niet nodige ‘angst’ voor ‘eenheidsworst’;
    · Overal? Of beperken tot 1 per locatie?


    Overige onderwerpen
    · Over tiny houses (in relatie tot pipo-wagens).


    Amendement en motie:
    Amendement PvdA pro Texel en GroenLinks Texel: Een pipowagen is bijzonder.
    Amendement PvdA pro Texel en GroenLinks Texel: Pipo is bescheiden
    Motie CDA Texel, GroenZwart, Hart voor Texel, D66 Texel en VVD Texel: Onderzoek naar proces van Toeristisch Toekomstplan naar Parapluplan Verblijfsrecreatie.
    Het college heeft op de motie en het amendement gereageerd.

    Stemuitslag

    voor 87%
    tegen 13%
    voor
    D66 (1), GroenLinks (3), Hart voor Texel (1), PvdA pro Texel (3), Texels Belang (3), VVD Texel (2)
    tegen
    CDA (1), GroenZwart (1)

    Amendementen

    Titel
    Amendement PvdA pro Texel en GroenLinks Texel: Een pipowagen is bijzonder
    Amendement PvdA pro Texel en GroenLinks Texel: Pipo is bescheiden

    Brieven aan de raad

    Onderwerp
    Advocaat personen Texel - Schriftelijke uiteenzetting n.a.v. het (ontwerp)paraplubestemmingsplan verblijfsrecreatie
    Bed and Breakfast Texel - Schriftelijke reactie

    Moties en initiatiefvoorstellen

    Titel
    Motie CDA Texel, GroenZwart, Hart voor Texel, D66 Texel en VVD Texel: Onderzoek naar proces van Toeristisch Toekomstplan naar Parapluplan Verblijfsrecreatie

    Raadsinformatiebrieven

    Titel
    RIB 24-109 reactie college op moties en amendementen raadsvergadering 18 december 2024

    Raadsvragen en toezeggingen

    Onderwerp
    CDA Texel - over kamperen bij de boer (bij het raadsvoorstel: Paraplubestemmingsplan Verblijfsrecreatie)
    CDA Texel - Over: Tiny Houses/bij het raadsvoorstel Parapluplan Verblijfsrecreatie
    GroenZwart - over: Beleid inzake bedrijfsmatige exploitatie en uitponden (relatie met: Parapluplan verblijfsrecreatie)
    PvdA pro Texel - over het Parapluplan (concreet: Pipo-wagens)
    PvdA pro Texel - over Planschade (bij het raadsvoorstel: Paraplubestemmingsplan verblijfsrecreatie)
    PvdA pro Texel - over: Definitie pipo-wagen
    Spoedvraag - PvdA pro Texel - over: Recreatiewoningen op Kogerstrand
    SPOED-vraag - VVD Texel - Reactie college op brief Paraplubestemmingsplan verblijfsrecreatie vanavond
    01:17:48 - 01:18:11 - Mark Pol
    01:18:12 - 01:19:43 - Eric Hercules
    01:19:43 - 01:19:46 - Mark Pol
    01:19:47 - 01:20:04 - Henry Soyer
    01:20:11 - 01:20:52 - Edo Kooiman
    01:20:52 - 01:20:54 - Mark Pol
    01:21:17 - 01:21:19 - Mark Pol
    01:21:20 - 01:22:11 - Eric Hercules
    01:22:14 - 01:22:36 - Nick Ran
    01:22:36 - 01:23:02 - Mark Pol
    01:23:02 - 01:23:03 - Eric Hercules
    01:23:04 - 01:23:05 - Eric Hercules
    01:24:24 - 01:24:26 - Mark Pol
    01:24:45 - 01:25:02 - Mariët van der Werf
    01:25:02 - 01:25:05 - Mark Pol
    01:25:05 - 01:25:20 - Niels Rutten
    01:25:20 - 01:25:21 - Mark Pol
    01:25:27 - 01:26:05 - Eric Hercules
    01:26:12 - 01:26:13 - Rikus Kieft
    01:26:37 - 01:26:59 - Mark Pol
    01:28:08 - 01:28:15 - Mark Pol
    01:28:15 - 01:28:50 - Nick Ran
    01:28:53 - 01:30:06 - Edo Kooiman
    01:30:18 - 01:31:59 - Eric Hercules
    01:31:59 - 01:32:04 - Mark Pol
    01:32:42 - 01:32:44 - Mark Pol
    01:32:45 - 01:33:13 - Eric Hercules
    01:33:14 - 01:33:22 - Mark Pol
    01:34:24 - 01:34:29 - Mark Pol
    01:34:29 - 01:35:19 - Astrid van de Wetering
    01:35:20 - 01:35:23 - Mark Pol
    01:35:25 - 01:36:51 - Anneke Visser-Veltkamp
    01:36:52 - 01:36:54 - Mark Pol
    01:36:55 - 01:37:20 - Cees Hoogerheide
    01:37:20 - 01:37:21 - Mark Pol
    01:37:22 - 01:38:16 - Niels Rutten
    01:38:16 - 01:38:17 - Mark Pol
    01:38:18 - 01:38:19 - Henry Soyer
    01:38:29 - 01:38:31 - Mark Pol
    01:38:32 - 01:38:51 - Anneke Visser-Veltkamp
    01:38:52 - 01:39:01 - Mark Pol
    01:39:06 - 01:39:11 - Mark Pol
    01:39:12 - 01:39:46 - Astrid van de Wetering
    01:39:51 - 01:39:52 - Rikus Kieft
    01:41:51 - 01:42:40 - Edo Kooiman
    01:42:48 - 01:42:49 - Rikus Kieft
    01:43:11 - 01:43:34 - Mark Pol
    01:43:34 - 01:45:11 - Veronne Koot
    01:45:11 - 01:45:14 - Mark Pol
    01:45:15 - 01:46:56 - Eric Hercules
    01:46:57 - 01:47:01 - Mark Pol
    01:47:54 - 01:47:55 - Mark Pol
    01:47:56 - 01:49:08 - Niels Rutten
    01:49:08 - 01:49:11 - Mark Pol
    01:50:02 - 01:50:04 - Mark Pol
    01:50:04 - 01:50:05 - Nick Ran
    01:50:51 - 01:51:24 - Mariët van der Werf
    01:51:24 - 01:51:29 - Mark Pol
    01:51:35 - 01:51:43 - Cees Hoogerheide
    01:52:02 - 01:52:12 - Mark Pol
    01:52:30 - 01:52:43 - Mark Pol
    01:52:55 - 01:53:11 - Mark Pol
    01:53:23 - 01:53:40 - Mark Pol
    01:53:53 - 01:54:10 - Mark Pol
    01:54:21 - 01:55:11 - Mark Pol
  7. 7

    Het college heeft beleidsregels vastgesteld om ondergeschikte horeca-activiteiten toe te staan, passend bij een nevenactiviteit op agrarische bedrijven in de vorm van het aanbieden van koffie, thee, limonade en gebak/koek/ijs en andere eigen geproduceerde producten. Ook komt er een mogelijkheid voor een klein buitenterras van maximaal 50 m² als dit goed landschappelijk wordt ingepast.


    Waarom dit besluit?
    Er zijn diverse handhavingszaken gestart voor horeca-activiteiten bij agrarische bedrijven. Daarbij bleek dat er verschillen bestaan in mogelijkheden voor ondergeschikte horeca bij bedrijven. Dit op basis van eerder verleende vrijstellingen in 2005-2006 op basis van het toen geldende beleid ‘ondergeschikte detailhandel in het buitengebied en de kernen’. Er zijn nu ook diverse verzoeken ingediend om ondergeschikte horeca toe te staan. Duidelijkheid in de mogelijkheden hiervoor is nodig voor de bedrijven en voor de handhavingstrajecten.


    De huidige mogelijkheden
    Het (tijdelijk) omgevingsplan Texel, onderdeel bestemmingsplan Buitengebied Texel 2013, biedt geen mogelijkheid om als ondergeschikte nevenactiviteit een horecabedrijf toe te staan. Het aanbieden van koffie, thee, limonade en koek/gebak, etc. moet ook worden aangemerkt als de uitoefening van een horecabedrijf. Dit is daarom strijdig met de mogelijkheden van het omgevingsplan.



    Beleidsnotitie ‘ondergeschikte detailhandel in het buitengebied en de kernen’
    In 2002 is de notitie voor ondergeschikte detailhandel opgesteld en vastgesteld. Hierin werden ook mogelijkheden opgenomen voor het – in ondergeschikte vorm - verstrekken van zelfgemaakte dranken en spijzen, waaronder ook koffie, thee en limonade. In de jaren daarna zijn er op basis van dit beleid vrijstellingen verleend voor het aanbieden van koffie, thee en limonade op verschillende agrarische bedrijven die daarvoor een aanvraag hadden ingediend. De nota geldt niet meer sinds de komst van het bestemmingsplan Buitengebied Texel 2013. Doordat op basis van de nota verschillende vrijstellingen zijn verleend waardoor ondergeschikte lichte horeca wel werd toegestaan in de vorm van aanbieden koffie, thee, limonade en koek/gebak zijn er verschillen ontstaan tussen bedrijven. Dit leidt tot onduidelijkheden en onbegrip bij agrariërs die dit nu niet mogen.


    Wat wordt er mogelijk gemaakt met de nieuwe beleidsregels?
    Met de nieuwe beleidsregels wordt het mogelijk om op reële agrarische bedrijven koffie, thee, limonade en gebak/koek/ijs en andere eigen geproduceerde producten aan te bieden als nevenactiviteit bij bepaalde al toegestane nevenactiviteiten. Dit kan een welkome aanvulling zijn op de (neven)activiteiten die al mogelijk zijn. Zeker als het gaat om nevenactiviteiten zoals rondleidingen en bezoekboerderij. En bij ondergeschikte detailhandel. Belangrijk is dat het aanbod van eten en drinken altijd ondergeschikt blijft aan de nevenactiviteit en niet een op zichzelf staande activiteit wordt. Ook mag dit niet leiden tot een verruiming van de toegestane oppervlakte voor de nevenactiviteiten. Is er zowel sprake van ondergeschikte detailhandel als ondergeschikte horeca dan geldt die oppervlakte van 80 m² voor beide activiteiten gezamenlijk. Daarnaast mag een kleine buitenruimte worden ingericht (maximaal 50 m² en goed ingepast in de omgeving). In andere gevallen geldt een maximale oppervlakte van 50 m², gesitueerd in bestaande bebouwing dan wel in combinatie met een buitenruimte.
    Het eten en drinken dat mag worden aangeboden blijft beperkt tot alleen koffie, thee, limonade en koek/gebak/ijs en andere eigen geproduceerde producten.


    Bindend advies
    Omdat met de beleidsregels een duidelijk kader wordt vastgesteld om af te wijken van het omgevingsplan (waaraan het college is gebonden) wordt de gemeenteraad gevraagd om vast te stellen dat aanvragen die passen binnen de beleidsregels niet apart voor bindend advies aan de raad hoeven te worden voorgelegd.


    Vervolgstappen
    Nadat de besluitvorming in college en raad is afgerond, worden de beleidsregels bekendgemaakt. Hierna worden ze gebruikt als beoordelingskader voor aanvragen omgevingsvergunningen. Het gaat dan om aanvragen omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (bopa).


    Dit onderwerp is tijdens de commissie vergadering van 7 februari 2024 al eerder aan de orde gekomen:
    - Raadscommissie woensdag 7 februari 2024


    Onderwerpen van debat tijdens raadscommissie:
    · Kosten aanvraag BOPA;
    · Over de handhaafbaarheid van de regels (limonade met of zonder prik, bijvoorbeeld);
    · Gedetailleerde regelgeving: duidelijk, maar ook ‘regel brei’;
    · Theetuinen.


    Moties:
    CDA Texel en D66 Texel: Theetuinen gedogen
    PvdA pro Texel: Vóór Texelse gastvrijheid (Deze is dusdanig verstrekkend, dat hij in stemming wordt gebracht voordat er gestemd wordt over het raadsvoorstel.)


    Het college heeft op de moties gereageerd.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (1), D66 (1), GroenLinks (3), GroenZwart (1), Hart voor Texel (1), PvdA pro Texel (3), Texels Belang (3), VVD Texel (2)

    Brieven aan de raad

    Onderwerp
    Brief TOP - Regels voor ondergeschikte lichte horeca als nevenactiviteit op agrarische bedrijven
    Ondersteunende brief - beleidsvoorstel over kleinschalige horeca activiteiten op agrarische bedrijven
    Onrust in het Texelse Buitengebied

    Moties en initiatiefvoorstellen

    Titel
    Motie CDA Texel en D66 Texel - Theetuinen gedogen
    Motie PvdA pro Texel - Vóór Texelse gastvrijheid

    Raadsinformatiebrieven

    Titel
    RIB 24-109 reactie college op moties en amendementen raadsvergadering 18 december 2024

    Raadsvragen en toezeggingen

    Onderwerp
    CDA Texel - bij het voorstel over beleidsregels lichte horeca (over: lokale producten)
    GroenLinks Texel - over het onderwerp: Beleidsregels ondergeschikte lichte horeca bij nevenactiviteiten op agrarische bedrijven
    GroenLinks Texel - over: Leges (kleine en grote bopa, theetuinen in relatie tot ondergeschikte lichte horeca op agrarische bedrijven)
    GroenZwart - over het agendapunt: Beleidsregels ondergeschikte lichte horeca bij nevenactiviteiten op agrarische bedrijven
    Openstaande vraag - PvdA pro Texel - Over de motie: Vóór Texelse gastvrijheid, bij het raadsvoorstel: Regels voor ondergeschikte lichte horeca
    PvdA pro Texel - over het raadsvoorstel: Beleidsregels ondergeschikte lichte horeca bij nevenactiviteiten op agrarische bedrijven
    PvdA pro Texel - Vervolgvragen op antwoorden Uitvoeringsagenda TTP (concreet: Horeca bij agrarische bedrijven)
    VVD Texel en GroenLinks Texel - Hoogte leges lichte horeca
    01:54:31 - 01:55:11 - Mark Pol
    01:55:14 - 01:55:15 - Mark Pol
    01:57:15 - 01:57:20 - Mark Pol
    01:57:46 - 01:57:50 - Mark Pol
    01:58:01 - 01:58:02 - Mark Pol
    01:58:02 - 01:59:16 - Eric Hercules
    01:59:16 - 01:59:18 - Mark Pol
    01:59:19 - 02:00:02 - Veronne Koot
    02:00:02 - 02:00:03 - Mark Pol
    02:00:43 - 02:00:44 - Mark Pol
    02:00:45 - 02:01:08 - Astrid van de Wetering
    02:01:08 - 02:01:11 - Mark Pol
    02:01:11 - 02:01:53 - Edo Kooiman
    02:01:54 - 02:02:03 - Mark Pol
    02:02:03 - 02:02:59 - Eric Hercules
    02:03:01 - 02:03:18 - Mark Pol
    02:03:30 - 02:03:46 - Mark Pol
    02:03:46 - 02:04:43 - Niels Rutten
    02:04:45 - 02:04:53 - Mark Pol
    02:05:21 - 02:06:01 - Eric Hercules
    02:06:01 - 02:06:02 - Mark Pol
    02:06:05 - 02:06:06 - Mark Pol
    02:06:08 - 02:06:50 - Astrid van de Wetering
    02:06:53 - 02:07:02 - Anneke Visser-Veltkamp
    02:07:02 - 02:07:04 - Mark Pol
    02:07:04 - 02:07:05 - Astrid van de Wetering
    02:07:19 - 02:07:20 - Mark Pol
    02:07:20 - 02:07:21 - Anneke Visser-Veltkamp
    02:07:28 - 02:07:50 - Mark Pol
    02:07:51 - 02:07:58 - Anneke Visser-Veltkamp
    02:08:00 - 02:08:05 - Mark Pol
    02:08:07 - 02:08:12 - Rikus Kieft
    02:08:18 - 02:08:45 - Mark Pol
    02:09:26 - 02:09:28 - Mark Pol
    02:09:28 - 02:09:35 - Henry Soyer
    02:09:35 - 02:09:42 - Mark Pol
    02:10:11 - 02:10:23 - Mark Pol
    02:10:36 - 02:10:46 - Mark Pol
  8. 8

    Het college van burgemeester & wethouders stelt de gemeenteraad voor te in te stemmen met het Integraal Veiligheidsplan 2025-2028. Het plan bevat een aantal veiligheidsthema’s waar de komende vier jaar extra aandacht op zal worden gevestigd. Het betreffen de volgende veiligheidsthema’s:
    a. Jeugd en veiligheid
    b. Ondermijnende criminaliteit
    c. Digitale veiligheid
    d. Verkeersveiligheid
    Tevens wordt de eilandspecifieke situatie van Texel, in relatie tot alle veiligheidsthema’s, als doorlopend aandachtspunt voorgesteld. Het IVP betreft een compact strategisch document dat de prioriteiten en doelstellingen op het gebied van integrale veiligheid beschrijft. Voorafgaand aan het IVP heeft de gemeente een veiligheidsanalyse met (onder meer) een inwonersraadpleging uitgevoerd.


    Onderwerpen van debat:
    • Over de cijfers verkeersveiligheid;
    • Over ondermijning en witwassen (bijv. op bungalowparken);
    • Meldpunt voor ondermijning, eventueel in samenwerking met een ondernemersloket;
    • Objectivering drugsgebruik onder jongeren via rioolwater onderzoek;
    • Over snelheidscontrole;
    • De weginrichting;
    • Gedragsverandering van gasten én inwoners.


    Er dient een motie:
    CDA Texel, GroenZwart en D66 Texel - Digitale veiligheid bevorderen in samenwerking met bibliotheek.
    Het college heeft op de motie gereageerd.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (1), D66 (1), GroenLinks (3), GroenZwart (1), Hart voor Texel (1), PvdA pro Texel (3), Texels Belang (3), VVD Texel (2)

    Moties en initiatiefvoorstellen

    Titel
    Motie CDA Texel, GroenZwart en D66 Texel - Digitale veiligheid bevorderen in samenwerking met bibliotheek.

    Raadsinformatiebrieven

    Titel
    RIB 24-109 reactie college op moties en amendementen raadsvergadering 18 december 2024

    Raadsvragen en toezeggingen

    Onderwerp
    Openstaande toezegging - GroenLinks Texel - Cijfers uitsplitsen verkeersveiligheid
    02:11:45 - 02:11:47 - Nick Ran
    02:11:48 - 02:11:55 - Nick Ran
    02:12:01 - 02:12:10 - Nick Ran
    02:12:33 - 02:13:11 - Nick Ran
    02:13:56 - 02:14:01 - Nick Ran
    02:14:01 - 02:14:39 - Henry Soyer
    02:14:39 - 02:14:46 - Nick Ran
    02:14:46 - 02:15:12 - Veronne Koot
    02:15:12 - 02:15:19 - Nick Ran
    02:15:19 - 02:15:20 - Mark Pol
    02:15:53 - 02:15:55 - Nick Ran
    02:15:55 - 02:16:07 - Astrid van de Wetering
    02:16:09 - 02:16:25 - Nick Ran
    02:17:05 - 02:17:53 - Mark Pol
  9. 9

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (1), D66 (1), GroenLinks (2), GroenZwart (1), Hart voor Texel (1), PvdA pro Texel (3), Texels Belang (3), VVD Texel (2)

    Brieven aan de raad

    Onderwerp
    Statusupdate Gezondheidscentrum & Gezondheidsplein Texel

    Raadsinformatiebrieven

    Titel
    RIB 24-109 reactie college op moties en amendementen raadsvergadering 18 december 2024
    02:17:13 - 02:17:53 - Mark Pol
    02:19:49 - 02:20:00 - Mark Pol
    02:20:00 - 02:20:36 - Niels Rutten
    02:20:38 - 02:20:40 - Mark Pol
    02:22:05 - 02:22:07 - Mark Pol
    02:22:09 - 02:23:03 - Ferry Zegel
    02:23:03 - 02:23:04 - Mark Pol
    02:23:07 - 02:23:28 - Anneke Visser-Veltkamp
    02:23:29 - 02:23:41 - Mark Pol
    02:23:41 - 02:23:44 - Mariët van der Werf
    02:23:53 - 02:24:02 - Mark Pol
    02:24:20 - 02:24:21 - Mark Pol
    02:24:29 - 02:25:31 - Remko van de Belt
    02:25:31 - 02:26:11 - Mark Pol
    02:26:11 - 02:26:12 - Henry Soyer
    02:26:38 - 02:27:01 - Mark Pol
  10. 10

    Raadsinformatiebrieven

    Titel
    RIB 24-109 reactie college op moties en amendementen raadsvergadering 18 december 2024
    02:26:55 - 02:27:01 - Mark Pol
    02:27:01 - 02:27:55 - Astrid van de Wetering
    02:27:55 - 02:27:56 - Mark Pol
  11. 11

    De ‘Huisvestingverordening Texel 2020’ heeft als doel om goedkope en betaalbare woningen beschikbaar te houden voor maatschappelijk en economisch gebonden Texelaars. De ‘Huisvestingverordening Texel 2020’ is geldig t/m 24 februari 2025. Door het ongewijzigd vaststellen is de werkingsduur met 1 jaar verlengd. In dat jaar stelt Texel een nieuwe huisvestingsverordening op. Daarin worden de gevolgen van de nieuwe woonvisie en de Wet Versterking regie volkshuisvesting verwerkt.

    Raadsvragen en toezeggingen

    Onderwerp
    PvdA pro Texel - Analyse en onderzoek nieuwe Huisvestigingsverordening
  12. 12

    Het college stelt de raad voor een budget ad. € 2.900.000 ter beschikking te stellen voor de kosten van de Gemeentelijke opvang Oekraïners Texel (GOO Texel). De kosten worden in 2025 onder de bekostigingsregelingen van het Rijk voor de opvang van Oekraïense ontheemden gebracht. De kosten van de GOO Texel worden volledig vanuit de rijk gedekt.


    Woontij en de gemeente hebben afgesproken om voor de huisvesting van de ontheemden uit de Oekraïne 2 complexen in te zetten Marsweg Noord en Starkenburgh. Daarnaast zijn er in beide complexen woningen beschikbaar voor starters en spoedzoekers. Zowel Marsweg Noord (speciaal gerealiseerd voor bovengenoemde doelgroepen) en Starkenburgh (sloopwoningen) behoren niet tot de reguliere woningvoorraad, waardoor er geen extra druk op deze voorraad komt.


    De ontheemden uit de Oekraïne zijn nu gehuisvest op de hotelboot Formidable in de haven van Oudeschild. De inzet van hotelboten voor de huisvesting van Oekraïners en asielzoekers is niet ongebruikelijk, maar dat is voor de langere termijn niet wenselijk. Het is de verwachting dat de noodzaak voor de opvang van ontheemden uit de Oekraïne de komende jaren niet zal afnemen.


    In de appartementen van Marsweg Noord en Starkenburgh kunnen de Oekraïense ontheemden beter worden gehuisvest. Huisvesting die bijdraagt aan hun integratie en die hun in staat stelt om een ‘eigen leven’ te leiden. De meeste Oekraïners hebben inmiddels een baan op Texel.


    Met de GOO Texel wordt mede invulling gegeven aan de Spreidingswet. Ter uitvoering van de Spreidingswet hebben de gemeente Den Helder en de gemeente Texel een bestuursovereenkomst gesloten. In het kort komt deze overeenkomst erop neer dat de gemeente Texel bovenop de eigen taakstelling van 130 ontheemden uit de Oekraïne 50 extra opvangplekken realiseert voor de taakstelling van de gemeente Den Helder. Dit betekent dat de gemeente Texel 200 opvangplekken moet realiseren, zodat er effectief 180 ontheemden kunnen worden opgevangen. De gemeente Den Helder neemt dan de volledige taakstelling van de gemeente Texel voor de opvang van 82 asielzoekers over. Hiermee is het niet nodig om een Asielopvang op Texel te realiseren.


    Onderwerpen van debat tijdens raadscommissie: 
    • Zorgen over statushouders tijdelijke huisvesting Zandkoog en plek Marsweg Noord; 
     • Over rol Woontij; 
    • Voorbeeld Haarlem met een gezamenlijk paviljoen (en mogelijkheid dit ook hier te realiseren); 
    • Over het eigendom van de locaties; 
    • Over de bijdrage vanuit het Rijk; 
    • Opvang van derdelanders; 
    • Over de Oekraïne boot.

    Raadsinformatiebrieven

    Titel
    RIB 24-096 GOO Texel - Marsweg Noord en Starkenburgh

    Raadsvragen en toezeggingen

    Onderwerp
    GroenZwart - over de kosten bij beëindiging Oekraïne boot
    GroenZwart - over toekomst Starkenburgh en afspraken Woontij
  13. 13

    Het controleprotocol heeft als doel dat de gemeenteraad nadere aanwijzingen geeft aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeuring- en rapporteringstoleranties voor de controle van de programmarekening van de gemeente Texel.
    De accountant (ETL Assurance & Overheidsaccountants B.V.) van de gemeente is gecontracteerd om de externe controle uit te voeren voor de Programmarekening 2024.


    Het normenkader is een overzicht van de relevante wet- en regelgeving met bepalingen over financiële beheers handelingen. In het toetsingskader is vastgelegd aan welke bepalingen binnen dit normenkader al dan niet financiële consequenties worden verbonden.
    Het normen- en toetsingskader moet jaarlijks geactualiseerd worden met nieuwe verordeningen die door uw raad zijn vastgesteld. Voorheen werd dit gemandateerd aan uw college, dit is vanaf programmarekening 2023 niet meer mogelijk omdat het college vanaf dan een rechtsmatigheidsverantwoording dient op te nemen in de jaarrekening. Zij kunnen daarom niet meer zelf de kaders vaststellen voor de toetsing van deze rechtmatigheid.


    Adviezen Auditcommissie aan de gemeenteraad over het Controleplan rechtmatigheid, controleprotocol en normen-en toetsingskader 2024:

    • De speerpunten - prestatieakkoord leveringen en diensten incl. WMO en jeugdzorg, voortgang Regiodeal De Waddeneilanden en woningbouwprogramma en hiermee samenhangende regeling Woningbouwimpuls en rijksbijdrage onrendabele top-woningen - uit het controleplan rechtmatigheid te onderschrijven.
    • De Auditcommissie constateert dat er geen technische belemmeringen zijn om met het raadsvoorstel Controleplan rechtmatigheid, controleprotocol en normen-en toetsingskader 2024 in te stemmen.
      De voorzitter van de Auditcommissie zal een korte toelichting geven.
  14. 14

    Reserves en voorzieningen zijn nodig voor financiële stabiliteit. Het is daarom belangrijk dat er inzicht en kaderstelling is.


    Conform de bepalingen van de financiële verordening wordt deze nota periodiek herzien (1 x in de 2 jaar) en aan de raad voorgelegd ter vaststelling. In deze nota wordt voorgesteld om met de auditcommissie in gesprek te gaan over de frequentie van deze actualisering, te denken valt aan 1 keer per collegeperiode. We stellen dit voor omdat de raad meerdere keren per jaar wordt geïnformeerd over de stand van de reserves en voorzieningen, er in de tussentijd nauwelijks beleidswijzigingen zijn en de raad elke nieuwe raadsperiode andere beleidskeuzes kan maken voor het beleid omtrent reserves en voorzieningen waardoor het passend is dit per collegeperiode te actualiseren.


    In deze nota is het Leerwerkbedrijf de Bolder opgenomen als onderdeel van de gemeente net als bij de programmabegroting 2025. Dit betekent dat de verschillende reserves van de Bolder zijn samengevoegd.


    In deze nota zijn de beleidsuitgangspunten, functies, doelstellingen en de actuele omvang van de reserves en voorzieningen inzichtelijk gemaakt en waar nodig geactualiseerd.
    Het reserveringsbeleid is erop gericht om het aantal en de omvang van de bestemmingsreserves en voorzieningen minimaal te houden zodat algemene middelen breed inzetbaar blijven.
    De reserves en voorzieningen zijn gescreend op nut, noodzaak en omvang. Dit heeft geresulteerd in een aantal voorstellen in deze nota. Zoals het opheffen van de bestemmingsreserve ‘Brede Regeling Combinatiefunctie/buurtcoach. Dit omdat de gemeente hiervoor via de Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en sociale basis 2023-2026 middelen voor ontvangt en een aparte bestemmingsreserve niet meer nodig is.


    De omvang van de reserves is in de laatste twee jaar met per saldo circa € 7 miljoen gestegen van € 39 naar € 46 miljoen. Dit komt voornamelijk door een toenemende omvang aan overhevelingen incidentele budgetten en het instellen van nieuwe bestemmingsreserves. Ook de omvang van de voorzieningen is per saldo toegenomen met ruim € 1,5 miljoen. Dit komt hoofdzakelijk door mutaties in de voorzieningen ten behoefte van de grondexploitaties. Het is vanuit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verplicht om bij grondexploitaties voorzieningen te vormen ter hoogte van het verwachte negatieve resultaat.
    Doordat meerdere grondexploitaties een exploitatietekort hebben per 01-01-2024, zijn de bijbehorende voorzieningen toegenomen. De omvang van de stille reserve die opgeteld kan worden bij het weerstandsvermogen blijft afgerond € 1,8 miljoen. De weerstandscapaciteit is uitstekend zoals berekend bij de programmabegroting 2025. Er zijn geen extra maatregelen nodig om het weerstandsvermogen op peil te houden/krijgen. De omvang van de ondergrens van de algemene reserve is voldoende omdat de risico’s hiermee zijn op te vangen.


    Adviezen Auditcommissie aan de gemeenteraad over de Nota Reserves en Voorzieningen:

    • Om in te stemmen met het voorstel om één keer per raads-/collegeperiode de nota reserves en voorzieningen aan te bieden en daarbij te sturen op februari 2027 voor het moment van aanbieden. (Het 4e beslispunt van het raadsbesluit is hierop aangepast). 
    • De Auditcommissie constateert dat er geen technische belemmeringen zijn om met het raadsvoorstel nota reserves en voorzieningen in te stemmen.
      De voorzitter van de Auditcommissie zal een korte toelichting geven.
  15. 15

    De omvang van de algemene uitkering voor de jaren 2024-2029 is via de septembercirculaire 2024 van het rijk bekend. In de begroting 2025 en het meerjarig financieel perspectief is rekening gehouden met de financiële uitkomsten van de meicirculaire 2024. In de perspectiefnota 2026 wordt het meerjarenperspectief vanaf 2026 geactualiseerd conform deze circulaire. De mutatie in 2025 is voor kennisgeving en wordt incidenteel geactualiseerd met de uitkomst van de meicirculaire 2025 voor dat jaar.


    Adviezen Auditcommissie aan de gemeenteraad over de Uitkomsten septembercirculaire 2024:

    • De Auditcommissie constateert dat er geen technische belemmeringen zijn om met het raadsvoorstel Uitkomsten septembercirculaire 2024 in te stemmen.
  16. 16

    Door een wijziging van de Gemeentewet en aanpassingen in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers en de Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers moet de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden 2023 worden aangepast. De Regeling rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Texel 2021 moet gelijktijdig worden aangepast.


    Om die reden wordt aan de raad voorgesteld te besluiten:

    1. De Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Texel 2025 vast te stellen;
    2. De Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Texel 2023 in te trekken;
    3. Kennis te nemen van de aanpassing van de Regeling rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Texel 2021.
      Het aanpassen van de Regeling rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Texel 2021 is een collegebevoegdheid, vandaar de ter kennisname.

    De belangrijkste aanpassingen in de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden zijn:

    • Verduidelijking dat bij het declareren van onkosten geen bewijsstukken nodig zijn als het bij de vergoeding om een forfaitair bedrag gaat;
    • Regeling voor de vergoeding van reiskosten voor dienstreizen buiten de gemeente naar aanleiding van een wijziging van de Gemeentewet op dit punt;
    • Aanpassing van het bedrag van de maximale toelage voor een lid van een bijzondere raadscommissie met ingang van 1 januari 2024;
    • Facultatieve bepaling om politieke ambtsdragers onder bepaalde voorwaarden informatie- en communicatievoorzieningen te kunnen laten overnemen bij aftreden of ontslag.

    De Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Texel 2025 en de Regeling rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Texel 2025 treden 1 dag na publicatie in het Gemeenteblad in werking.

  17. 17

    De ontwerpwijziging is, zoals die door het Algemeen Bestuur van het Samenwerkingsverband is vastgesteld op 4 april, voorgelegd aan de raden van de eilanden.
    De gemeenteraden van Texel, Vlieland, Ameland en Schiermonnikoog hebben vervolgens geen zienswijze ingediend op de ontwerptekst. De gemeenteraad van Terschelling heeft de onderstaande zienswijze ingediend die is overgenomen door het Algemeen Bestuur op 4 juli 2024. De tekst van de zienswijze is doorgevoerd in het bijgesloten ontwerp van de regeling.
    De raad van de gemeente Terschelling; ‘16 april 2024; het commissieadvies 5 juni 2024 en het amendement, ter vergadering ingediend;
    Besluit: Kennis te nemen van Ontwerpwijziging Gemeenschappelijke Regeling Samenwerkingsverband De Waddeneilanden en de volgende zienswijze kenbaar te maken op de Ontwerpwijziging Gemeenschappelijke Regeling Samenwerkingsverband De Waddeneilanden


    In het besluit de zin in artikel 11, lid 5, 3e zin te wijzigen: “Daarnaast besluit het algemeen bestuur om, voorafgaand aan het nemen van een besluit met groot politiek, financieel, of maatschappelijk belang, de raden van de gemeenten in de gelegenheid te stellen om een zienswijze naar voren te brengen.”


    In het vervolg van de ontwerpwijzing GR Samenwerkingsverband De Waddeneilanden 2024 waarover het college op 23-04-2024 een besluit heeft genomen gaat het nu nog om de laatste stap, de zogenaamde toestemmings- en vaststellingsprocedure.

  18. 18

    De gemeentelijke rekenkamer onderzoekt of het gemeentelijke beleid zinnig, zuinig en zorgvuldig uitgevoerd wordt. De Gemeentewet schrijft voor dat de gemeenteraad een rekenkamer instelt. Een rekenkamerfunctie of rekenkamercommissie is niet meer mogelijk. De gemeente Texel neemt nu deel in de gemeenschappelijke rekenkamercommissie de Waddeneilanden. Het voorstel is om de bestaande samenwerking voort te zetten en de rekenkamercommissie om te vormen naar een rekenkamer die een personele unie aangaat.


    Het college heeft besloten geen wensen en bedenkingen bij dit raadsvoorstel te hebben.

  19. 19

    De belastingverordeningen Havengeld, Lijkbezorgingsrechten, Marktgelden, Parkeerbelastingen, Precariobelasting, Afvalstoffenheffing, Onroerende zaakbelasting, Afval en reinigingsrechten, Rioolrechten alsmede Leges dienen jaarlijks te worden vastgesteld, zodat de gemeentelijke belastingen kunnen worden geheven. Het basistarief voor Toeristenbelasting, Watertoeristenbelasting en Forensenbelasting is in juni 2023 door de raad reeds vastgesteld voor twee
    achtereenvolgende jaren. De verordeningen dienen daarom opnieuw te worden vastgesteld. De gemeente kan pas daadwerkelijk aanslagen opleggen als de gemeenteraad een belastingverordening heeft vastgesteld.

    02:30:55 - 02:31:28 - Mark Pol
  20. 20

    02:31:10 - 02:31:28 - Mark Pol
    02:37:31 - 02:37:57 - Nick Ran
    02:37:57 - 02:41:28 - Mark Pol
    02:41:29 - 02:41:48 - Nick Ran
    02:41:51 - 02:42:49 - Nick Ran
    02:42:49 - 02:47:00 - Edo Kooiman
    02:47:00 - 02:47:02 - Nick Ran
    02:47:06 - 02:58:22 - Mark Pol
    02:58:23 - 02:58:30 - Nick Ran
    02:58:31 - 02:59:37 - Cees Hooijschuur
    03:00:00 - 03:00:12 - Anneke Visser-Veltkamp
    03:00:14 - 03:00:49 - Mark Pol
    03:00:49 - 03:00:51 - Nick Ran
    03:00:51 - 03:01:43 - Niels Rutten
    03:01:44 - 03:02:38 - Mark Pol
    03:02:39 - 03:02:42 - Nick Ran
    03:02:43 - 03:04:41 - Edo Kooiman
    03:04:42 - 03:04:50 - Nick Ran
    03:04:50 - 03:05:35 - Astrid van de Wetering
    03:05:39 - 03:05:54 - Mark Pol
    03:05:55 - 03:05:58 - Nick Ran
    03:05:58 - 03:06:29 - Veronne Koot
    03:06:29 - 03:06:30 - Nick Ran
    03:07:08 - 03:07:11 - Nick Ran
    03:07:44 - 03:07:55 - Nick Ran
    03:07:55 - 03:08:08 - Albert Huisman
    03:08:09 - 03:08:14 - Nick Ran
    03:08:15 - 03:08:24 - Anneke Visser-Veltkamp
    03:08:24 - 03:08:25 - Nick Ran
    03:08:53 - 03:09:07 - Nick Ran
    03:09:07 - 03:09:12 - Edo Kooiman
    03:09:12 - 03:09:14 - Nick Ran
    03:19:00 - 03:19:05 - Mark Pol
    03:19:05 - 03:19:32 - Edo Kooiman
    03:19:33 - 03:22:58 - Mark Pol
  21. 21

    03:22:58 - 03:22:58 - Mark Pol