- Locatie
Digitaal
- Voorzitter
- A. van de Wetering
- Toelichting
-
De vergadering vond online plaats.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening en mededelingen
-
2
Bijlagen
-
3
Bijlagen
-
4
Bij dit agendapunt is er ruimte voor de portefeuillehouders om de raads- en commissieleden te informeren over belangwekkende zaken bij de verschillende samenwerkingen die we als gemeente hebben.
Specifiek gaat het deze keer, op verzoek van verschillende fracties, ook over het recente container-incident. -
5
De burgemeester informeert de raads- en commissieleden over onderwerpen die de Openbare Orde, veiligheid en Corona raken.
-
6
Bij dit agendapunt kunnen inwoners inspreken over onderwerpen die niet op de agenda staan. Aanmelding kan via de griffier, via griffier@texel.nl.
Vanwege de digotale wijze van vergaderen, komen op dit punt ook eventuele andere insprekers aan het woord.
Inspreker bij: Vaststellen bestemmingsplan Stappeland 2A en Pontweg 133-135 in De Koog:
De heer Van der Bij (namens de de V.V.E Kamperfoelie)
(de heer Erwich levert zijn inspraak op papier aan) -
7
De ontwikkeling op het Stappeland is in de lijn met de uitgangspunten van Planet De Koog. Er komt een waterrijk park waarbij wordt aangesloten op het bestaande water in de directe omgeving. Het peil van dit water blijft ongewijzigd omdat binnen een peilgebied gebleven wordt. Deze natuurlijke ontwikkeling, in combinatie met 10 zomerhuizen, past in deze omgeving. Het terrein wordt landschappelijk ingepast d.m.v. aan te leggen duintjes. Met een vaststellingsovereenkomst wordt geregeld dat het plan ook wordt uitgevoerd volgens de huidige plannen en wordt eventuele planschade geregeld. Een deel van het te ontwikkelen recreatieterrein ligt op gemeentegrond. Voor deze grond is een koopovereenkomst opgesteld. Deze vaststellingsovereenkomst en koopovereenkomst zijn door de initiatiefnemer ondertekend en door het college bekrachtigd.
Er zijn 8 zienswijzen ingekomen. De reactie op deze zienswijzen is verwerkt in de Nota van zienswijzen.
De gemeenteraad wordt gevraagd het bestemmingsplan vast te stellen en de zienswijzen ongegrond te verklaren, uitgezonderd de aanpassingen betreft het opnemen van de kernwaarden in de toelichting en het aanleveren van een zogeheten Aeriusberekening (AERIUS berekent de stikstofdepositie als gevolg van projecten en plannen op Natura 2000-gebieden).
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Nota van zienswijzen vast te stellen met de daarbij aangegeven noodzakelijke aanpassingen voor het bestemmingsplan.
- Het bestemmingsplan Stappeland 2 A en Pontweg 133-135, in zoals geometrisch is vastgelegd in het Geography Markup Language (GML) bestand NL.IMRO.0448.BUI2019BP0004-on01 gewijzigd vast te stellen zoals in de Nota van zienswijzen is opgenomen.
- Voor het plangebied geen exploitatieplan vast te stellen ingevolge artikel 6.12 lid 2 Wet ruimtelijke ordening, omdat het kostenverhaal anderszins is geregeld.
Brieven aan de raad
Onderwerp 20210428 - Bestemmingsplan Stappeland 2A en Pontweg 133-135 - de heer Erwich Raadsvragen en toezeggingen
Onderwerp fractie Koot - over collegebesluit no. 38 Verkoop “restgrond” en aangaan vaststellingsovereenkomst Stappeland 2A Omzetting van recreatieve bestemmingen naar wonen -
8
De atletiekbaan in Den Burg wordt dit jaar gerenoveerd. De gemeenteraad heeft daar vorig jaar het besluit over genomen.
De baan wordt voorzien van een nieuwe toplaag, de technische onderdelen worden allemaal vervangen en hij wordt in zijn geheel weer geschikt voor officiële wedstrijden. De Koninklijke Nederlandse atletiekunie heeft het renovatieplan opgesteld en de huidige kosten in kaart gebracht.
De gemeenteraad wordt gevraagd wordt om voor de renovatie van de atletiekbaan een krediet beschikbaar te stellen van € 386.500.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- voor de renovatie van de atletiekbaan een krediet beschikbaar te stellen van € 386.500;
- akkoord te gaan met de begrote SPUK bijdrage van € 68.250;
- kennis te nemen van de structurele lasten ad € 24.400, waarbij rekening is gehouden met de SPUK-bijdrage;
- deze structurele kapitaallasten te dekken in de Programmabegroting 2022 en verder;
- de begrote lasten voor het jaar 2021 ad € 8.134 te dekken uit de Algemene Reserve.
-
9
Op basis van de eerste ervaringen met het nieuwe systeem van betaald parkeren op het eiland kan geconstateerd worden dat dit voldoet en dat het naar verwachting functioneert. Wel zijn enkele redactionele onvolkomenheden aan het licht gekomen in de toepasselijke regelingen (de Parkeerverordening en het Aanwijzingsbesluit gebied betaald parkeren Texel 2021) die reparatie behoeven. De voorgestelde aanpassingen zijn bedoeld om de regelingen te verduidelijken en om de juridische
houdbaarheid van te verlenen vergunningen en op te leggen naheffingen te versterken.
De gemeenteraad wordt gevraagd de gewijzigde Parkeerverordening vast te stellen (het college is bevoegd de benodigde aanpassingen van het Aanwijzingsbesluit gebied betaald parkeren Texel 2021 vast te stellen).
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- de Parkeerverordening Texel 2021 gewijzigd vast te stellen;
- de Parkeerverordening Texel 2021, zoals die op 21 oktober 2020 werd vastgesteld in te trekken;
- te bepalen dat de gewijzigde parkeerverordening Texel 2021 in werking treedt op de achtste dag na publicatie.
-
10
Vijf bloeiende en levendige gemeenschappen. Dat willen de eilanden zijn én blijven. Eilanden waar het goed wonen, leven, ondernemen en recreëren is en
waar duurzaamheid en een circulaire economie hoog in het vaandel staan. De eilanden hebben elk hun eigen opgaven. Vooral behoud van leefbaarheid blijkt een
uitdaging te zijn voor alle eilanden. Daarom is leefbaarheid (met als kernthema’s Wonen, Werken, Voorzieningen en Bereikbaarheid) het verbindende thema voor de eilander samenwerking. Een tweede thema waarop de eilanden elkaar al jaren weten te vinden is duurzaamheid. Het relatief nieuwe begrip ‘Brede Welvaart’ biedt de kapstok om deze thema’s samen te brengen. Binnen het Programma Waddeneilanden gaan we aan de slag met het versterken van de brede welvaart voor alle inwoners, nu en in de toekomst. Dit doen we door gestructureerd samen te werken, als eilanden onderling en met andere partners.
Dit werkdocument schetst de programmalijnen en actielijnen waar we aan willen werken samen met onze convenantspartners provincies en Rijk.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het Werkdocument voor het Programma Waddeneilanden en het verdere
proces omtrent het verder concretiseren van dit programma, alsmede te besluiten om geen zienswijze
in te dienen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van het werkdocument van het Programma(plan) Waddeneilanden.
2. Kennis te nemen van het verdere proces omtrent dit programma.
3. Geen zienswijze in te dienen. -
11
Voor u ligt de conceptbegroting 2022 en de meerjarenraming 2023 – 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling “de Waddeneilanden”.
Bij de conceptbegroting voor 2022 en het meerjarenperspectief 2023 – 2025 is aansluiting gezocht bij de gerealiseerde cijfers van 2020 en is verder gewerkt op basis van de begroting 2021.
Het is op dit moment nog niet goed mogelijk al een exact inzicht te krijgen in de activiteiten die wij in 2022 zullen gaan uitvoeren. Op basis van het in ontwikkeling zijnde Programma Waddeneilanden zal namelijk mogelijk in de loop van het jaar de toekomstige organisatie van de GR verder worden ontwikkelt en vormgegeven. Dit kan van invloed zijn op de begroting van 2022 en latere jaren.
De gemeenteraad wordt gevraagd aan te geven of ze wel of geen wensen en bedenkingen hebben.
Bijlagen
-
12
Er wordt veel gebruik gemaakt van de op 17 februari jl. door de Texelse gemeenteraad vastgestelde uitvoeringsregeling ‘eenmalige bijdrage i.v.m. Corona’.
Het ‘Fonds Stimulering Economische Projecten’, waarvoor de raad in april 2020 € 150.000 beschikbaar heeft gesteld ter ondersteuning van de Texelse economie, is na een unanieme motie van de gemeenteraad ook opengesteld voor aanvragen van stichtingen, verenigingen en maatschappelijke organisaties.
Dit ter compensatie van de door hen geleden financiële schade als gevolg van de Corona-maatregelen.
Ook ondernemers kunnen nog steeds een beroep doen op deze regeling, voor activiteiten die bijdragen aan de Texelse economie.
Op 26 maart jl. waren er inmiddels 27 aanvragen van stichtingen, verenigingen en maatschappelijke organisaties binnen. Daarnaast zijn er nog 3 aanvragen door ondernemers ingediend.
Op 22 februari jl. bedroeg de stand van het fonds: € 111.289. Op 26 maart jl. bedroeg de stand van het fonds: € 8.573.
Dit betekent dat het aannemelijk is dat de middelen binnen het fonds binnenkort ontoereikend zullen zijn voor het toekennen van nieuwe aanvragen.
De gemeenteraad wordt zodoende gevraagd om de middelen in het betreffende fonds met een bedrag van € 50.000 te verhogen zodat in de komende tijd meer Texelse verenigingen, stichtingen, maatschappelijke organisaties en ondernemers financiële steun kunnen ontvangen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De middelen in het ‘Fonds Stimulering Economische Projecten’ met € 50.000 te verhogen zodat meer Texelse stichtingen, verenigingen, maatschappelijke organisaties en ondernemers steun van de gemeente kunnen ontvangen;
- Dit bedrag ten laste te brengen van de algemene reserve.
-
13
Jaarlijks moet de gemeente de kostprijs van de zogeheten naheffingsaanslag (of: parkeerboete)cijfermatig onderbouwen. Het tarief mag namelijk niet meer zijn dan de kostprijs. Onze kosten zijn substantieel hoger dan het tarief wat we in rekening mogen brengen: het landelijk Rijkstarief ad € 65,30. Een van de oorzaken is dat we op Texel relatief weinig naheffingsaanslagen uitschrijven. Daarnaast wordt veelvuldig gebruikgemaakt van het e-Vignet, waardoor er
tijdig parkeerbelasting wordt betaald.
Naar aanleiding van een onderzoek naar het ‘Vergunning Parkeren’ is gebleken dat bij de gemeente Texel nog geen kostenberekening is vastgesteld. De gemeenteraad wordt daarom gevraagd de geschetste kostenberekening vast te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De kostenberekening Naheffingsaanslag Parkeerbelastingen vast te stellen.
-
14
De huidige gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) is niet volledig aangepast aan de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Ambtenarenwet. Een wijziging is dus nodig.
Hierbij is gelijk ook rekening gehouden met de wensen en afspraken die in het kader van spelregels Gemeenschappelijke Regelingen (zie de bijgevoegde brochure Governance - Regietafel).Bijlagen
Voorgesteld besluit
Overeenkomstig het advies van de Regionale Raadscommissie Noordkop het college toestemming te verlenen om in te stemmen met het AB-besluit van 9 december 2020 tot wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noord-Holland Noord.
-
15Aankondiging moties en initiatiefvoorstellen
-
16
Een actueel overzicht van alle ingekomen brieven vindt u op www.texel.nl/brievenaanderaad.
Een actueel overzicht van alle raadsinformatiebrieven vindt u op www.texel.nl/gemeenteraad, maar dan Overzichten, RaadsinformatiebrievenBijlagen
-
17Rondvraag
-
18Sluiting