Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadscommissie

woensdag 3 februari 2021

19:30 - 23:00
Locatie

Digitaal

Voorzitter
C.J. Hooijschuur
Toelichting

Deze vergadering vond digitaal plaats.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening en mededelingen
  2. 3
    Publieksrondvraag
  3. 4

    Het besluit om een bijzondere vlag uit te hangen ligt bij de gemeenteraad. Omdat de gemeenteraad maandelijks vergadert kunnen verzoeken niet snel behandeld worden. In de raadsvergadering van november 2020 is daarom toegezegd dat de gemeenteraad een voorstel krijgt om deze bevoegdheid over te dragen zodat hier sneller over beslist kan worden.

    Voorgesteld besluit

    1. De bevoegdheid om te beslissen over het uithangen van bijzondere vlaggen te delegeren aan het college
    2. Hieraan de volgende beleidsregels te verbinden:
    • De vlag moet algemene normen en waarden uitdragen;
    • Met het uithangen van de vlag mag geen politiek worden bedreven;
    • De vlag moet een (inter)nationaal initiatief benadrukken;
    • De vlag kan een lokaal initiatief benadrukken als iedere ingezetene hiervan kan kennisnemen of aan kan deelnemen en het initiatief in overeenstemming is met het gemeentelijk beleid;
    • Er wordt niet gevlagd voor commerciële initiatieven;
    • De bijzondere vlaggen worden alleen gehesen en gestreken op dagen dat het gemeentehuis open is.
  4. 5

    Het huidige functieboek van Leer-werkbedrijf De Bolder - waar alle ambtelijke functies van Leer-werkbedrijf De Bolder in zijn opgenomen - stamt uit 2002. De gebruikte functiewaarderingsregeling stamt tevens uit 2002. De gemeente Texel heeft in 2007 en in de periode 2012-2014 onderhoud gepleegd voor wat betreft zowel de functiewaarderingsmethode als ook het functieboek van de gemeente. Leer-werkbedrijf De Bolder is destijds buiten beeld gebleven qua methode en actualisatie.


    Inmiddels is de functie van de in 2016 geworven directeur ook in 2016 al opgesteld en gewaardeerd volgens de geactualiseerde methodiek van de gemeente. Dit geldt ook voor de ambtenaren die na 2016 in dienst zijn getreden bij Leer-werkbedrijf De Bolder. Een logisch gevolg omdat Leer-werkbedrijf De Bolder qua bedrijfsvoering volgend is aan de door de gemeente gemaakte beleids- en bedrijfsvoering keuzen.


    Nu volgen - met vertraging - ook de andere ambtelijke functies van Leer-werkbedrijf De Bolder. Voor het terugwerkende kracht element van de actualisatie wordt gewerkt met de daarvoor geldende wettelijke grondslag. Deze wordt beperkt tot 5 jaar. Alle ambtelijke functies van Leer-werkbedrijf De Bolder zijn daarmee met ingang van 2016 weer actueel.


    De eenmalige kosten voor de actualisatie zijn € 105.000,- en zijn nodig om met terugwerkende kracht de medewerkers te kunnen compenseren. De kosten worden onttrokken uit de algemene reserve van de gemeente Texel. De financiën van Leer-werkbedrijf De Bolder en de gemeente Texel zijn geconsolideerd.

    Voorgesteld besluit

    1.  Ten behoeve van de actualisatie van het functieboek van de ambtenaren van Leer-werkbedrijf De Bolder eenmalig
          €  105.000,-- te onttrekken uit de algemene reserve van de gemeente Texel.


    Toelichting
    Het functieboek van de ambtenaren van Leer-werkbedrijf De Bolder stamt uit 2002. Het functieboek van de ambtenaren van de gemeente zelf is in 2007 en in de periode 2012 – 2014 geactualiseerd. De functie van de directeur van Leer-werkbedrijf De Bolder in 2016 en dit geldt ook voor de ambtenaren die na 2016 in dienst zijn getreden bij Leer-werkbedrijf De Bolder. Nu resteert het onderhoud van de rest van het functieboek van de ambtenaren van Leer-werkbedrijf De Bolder. Ambtelijk is de actualisatie voorbereid. Hiervoor is eenmalig € 105.000,-- noodzakelijk om met terugwerkende kracht te kunnen compenseren. De extra structurele lasten die met de actualisatie gemoeid zijn, zijn reeds verwerkt in de begroting van De Bolder 2021 en verder.

  5. 6

    Het college stelt de raad voor om kennis te nemen van de Evaluatie Sociaal Domein. Hierin wordt op hoofdlijnen teruggeblikt op de belangrijkste resultaten van het gevoerde beleid op het sociaal domein de afgelopen jaren. Daarnaast bevat de evaluatie aandachtspunten voor het beleid voor de komende jaren en biedt daarmee relevante input voor de Visie Sociaal Domein en nog op te stellen uitvoeringsprogramma’s


    Het college stelt de raad tevens voor de Visie Sociaal Domein “Wij zijn Texel: Sociaal en Gezond, met en voor elkaar” vast te stellen. Deze visie beschrijft de leidende principes, een schets voor de toekomst en de rol van de gemeente en vormt daarmee de basis voor uitvoeringsprogramma’s die komende maanden worden opgesteld. De visie is een dynamisch document dat handvatten biedt voor de toekomst voor het sociaal domein.


    Als leidende principes zijn benoemd: gelijkwaardigheid, kwaliteit van leven, preventie, goede basis om op te groeien en kansen voor een zinvol leven. De uitvoeringsprogramma’s worden opgesteld rond vier inhoudelijke clusters:
    • Werk & Zekerheid
    • Gezond & Veilig opgroeien
    • Gezondheid
    • Maatschappelijke ondersteuning & Meedoen


    De uitvoeringsprogramma’s vormen samen het beleid voor het sociaal domein voor de komende jaren.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de Evaluatie Sociaal Domein
    2. de Visie Sociaal Domein "Wij zijn Texel: Sociaal en Gezond, met en voor elkaar" vast te stellen
    3. de Strategische visie op de drie transities en transformatie binnen het sociaal domein Kop van Noord Holland “Voor elkaar, met elkaar” (vastgesteld juli 2013) in te trekken.
  6. 7

    Het Dagelijks Bestuur van de GGD (DB) heeft de 1e begrotingswijziging 2021 aan de gemeenten gepresenteerd. De 1e begrotingswijziging leidt tot een tekort van € 545.000 (€ 250.000 voor de JGZ en € 295.000,- voor informatiebeveiliging) in 2021 voor de GGD. De gemeenten kunnen een zienswijze indienen. Regionaal is de afspraak om dat gezamenlijk te doen via de RRN. Voorgesteld wordt om dit in 2021 te dekken uit de algemene reserve van de GGD. Hierdoor leidt dit niet tot een wijziging van de deelnemersbijdrage van gemeenten. Daarmee heeft dit ook geen (directe) financiële gevolgen voor gemeenten.
    Met de doorontwikkeling van de JGZ streeft de GGD naar een goede aansluiting op de wensen en behoeften van klanten, medewerkers en gemeenten om kinderen gezond te laten opgroeien. Voor de doorontwikkeling JGZ is er tijdelijk meer personeel nodig om beter aan te sluiten op de veranderende behoeften.
    De informatiebeveiliging en privacybescherming van de GGD voldoen niet aan de aangescherpte regelgeving. Het basisniveau van informatiebeveiliging moet op orde worden gebracht om onder andere veiligheidslekken (misbruik/diefstal/verlies van data) te voorkomen.
    De algemene reserve bedraagt momenteel € 1.066.000 en zit daarmee op het maximum van 2,5% van het begrotingstotaal. Door deze wijziging neemt de reserve met ongeveer de helft af. Daarmee heeft de GGD minder weerstandsvermogen om toekomstige risico’s op te vangen. Hierdoor is besloten om het financieel herstelplan weer van toepassing te verklaren.

    Voorgesteld besluit

    1. de wijzigingen te ondersteunen;
    2. het voorstel om een bedrag van € 545.000,- ten laste te brengen van de algemene reserve van de GGD te ondersteunen;
    3. de GGD te verzoeken vooralsnog om met ingang van 2022 binnen de begroting dekking te vinden voor de structurele lasten voor informatiebeveiliging en privacybescherming en hierbij te onderbouwen waarom dit wel/ niet lukt;
    4. de GGD te verzoeken om de aanpak van informatiebeveiliging en privacybescherming en de doorontwikkeling JGZ te monitoren en actief te informeren over de voortgang. Privacybescherming dient niet strikter te worden toegepast dan de wet- en regelgeving voorschrijven, zodat de informatiepositie van gemeenten zo sterk mogelijk blijft;
    5. de GGD te verzoeken om haar algemene reserve opnieuw op te bouwen conform het financieel herstelplan 2018 om risico’s, indien zij optreden, te kunnen opvangen.
  7. 8
    Kadernota's 2022 Gemeenschappelijke Regelingen
  8. 8

    De gemeenten in Noord-Holland Noord (NHN) hebben op 14 december 2020 de kadernota 2022 OD NHN ontvangen. Tot 1 maart 2021 kunnen de gemeenteraden hun zienswijzen kenbaar maken. In de Kop van Noord-Holland is de afspraak dit regionaal via de Regionale Raadscommissie Noordkop (RRN) te doen. De bij dit advies gevoegde gezamenlijke regionale zienswijze voorziet daarin.
    De hoofdlijnen van de zienswijze zijn:


    Extra personele inzet omgevingswet Aangegeven wordt dat van af 2022 structurele financiering wordt gevraagd ter hoogte van 600.000,- euro ten gunste van 6 fte in verband met de voor de OD NHN nieuwe functie van Omgevingsadviseur. • Het projectplan omgevingswet is onvoldoende duidelijk om de extra inzet van medewerkers op dit vlak te kunnen goedkeuren. • Onduidelijk is wat de bestuursopdracht omgevingswet heeft opgeleverd.


    VTH strategie 2021 -2023 De inhoud van de VTH strategie staat niet ter discussie maar de onderbouwing van de 2 fte nodig voor analyse is niet onderbouwd zoals toegezegd tijdens het AB van 1 juli 2020


    Traineeship Het traineeship zien wij als waardevolle toevoeging maar het ontbreekt aan inzicht op welke specialismen er de komende jaren gaten dreigen te vallen dat het nodig is hier structureel €196.000,- voor vrij te maken.

    Voorgesteld besluit

    1. Overeenkomstig het advies van de Regionale Raadscommissie Noordkop de gezamenlijke zienswijze voor de Kadernota 2022 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (zoals verwoord in de bijlage) in te dienen bij de OD NHN.
    2. Vanuit het volgende doel op te nemen in de planning- en controlecyclus: Het aangeven van de te verwachten ontwikkelingen en kaders voor de begroting 2022 van de OD NHN.
  9. 9

    Het besluit informatievoorziening gemeenschappelijke regelingen schrijft voor dat gemeenschappelijke regelingen jaarlijks de algemene financiële en beleidsmatige kaders inzake de op te stellen begroting moeten aanbieden aan de deelnemende gemeenten. De GR Regionaal Historisch Centrum Alkmaar heeft daartoe de kadernota inzake de begroting 2022 gepresenteerd. Het college heeft besloten om de raad te adviseren geen zienswijze op deze kadernota af te geven.

    Voorgesteld besluit

    Overeenkomstig het advies van de Regionale Raadscommissie Noordkop: geen zienswijze af te geven op de Kadernota 2022 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar.

  10. 10

    De GGD Hollands Noorden heeft haar kadernota 2022 gepresenteerd. In de kadernota worden de belangrijkste inhoudelijke punten (per jaar en voor meerdere jaren), inclusief de financiële consequenties, vastgelegd. De kadernota vormt de basis voor de begroting 2022 van de GGD Hollands Noorden. Gemeenteraden mogen daarop voor 1 maart a.s. hun zienswijzen kenbaar maken. Het college stelt aan de gemeenteraad voor om de beleidsmatige uitgangspunten te ondersteunen, met daarbij de volgende verzoeken aan de GGD. Allereerst dat de GGD in de begroting 2022 de beoogde resultaten en effecten per focuslijn beschrijft en het onderscheid tussen de GR taken en aanvullende diensten verder voort te zetten. Vervolgens het verzoek om met ingang van 2022 binnen de begroting dekking te vinden voor de structurele lasten voor informatiebeveiliging en privacybescherming. Daarnaast het verzoek om de aanpak van informatiebeveiliging en privacybescherming en de doorontwikkeling JGZ te monitoren en actief te informeren over de voortgang. Aangezien een deel van de algemene reserve wordt aangesproken de GGD te verzoeken om haar algemene reserve opnieuw op te bouwen conform het financieel herstelplan 2018 om risico’s, indien zij optreden, te kunnen opvangen. Het laatste verzoek is om vanaf de programmabegroting 2022 in het overzicht van GR-taken en aanvullende taken tevens aan te geven welke taken wettelijke en niet-wettelijke zijn.


    Na kennisname van de zienswijzen van de raden, staat de kaderbrief 2022 ter vaststelling geagendeerd voor het algemeen bestuur van de GGD op 10 maart 2020.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen te besluiten:

    1. de beleidsmatige uitgangspunten te ondersteunen in de kaderbrief 2022;
    2. de GGD te verzoeken bij de begroting 2022 de beoogde resultaten, KPI’s en effecten per focuslijn te beschrijven en daarbij ook gebruik te maken output en outcome indicatoren;
    3. de GGD te verzoeken vooralsnog om met ingang van 2022 binnen de begroting dekking te vinden voor de structurele lasten voor informatiebeveiliging en privacybescherming en hierbij te onderbouwen waarom dit wel/ niet lukt;
    4. de GGD te verzoeken om de aanpak van informatiebeveiliging en privacybescherming en de doorontwikkeling JGZ te monitoren en actief te informeren over de voortgang. Privacybescherming dient niet strikter te worden toegepast dan de wet- en regelgeving voorschrijven, zodat de informatiepositie van gemeenten zo sterk mogelijk blijft;
    5. de GGD te verzoeken om haar algemene reserve opnieuw op te bouwen conform het financieel herstelplan 2018 om risico’s, indien zij optreden, te kunnen opvangen;
    6. de GGD te verzoeken om vanaf de programmabegroting 2022 zowel een overzicht te geven van GR-taken en aanvullende taken als van wettelijke en niet-wettelijke taken zijn.
  11. 11

    De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) heeft op 15 december 2020 de kadernota 2022, het voorstel Omgevingswet en het (voorgenomen) besluit om deel te nemen aan de landelijke Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio’s (WVSV), van de VRNHN aangeboden aan de gemeenteraden in Noord-Holland Noord. De mogelijkheid om een zienswijze af te geven op de kadernota is bedoeld om gemeenteraden meer grip te geven op Gemeenschappelijke Regelingen (GR-en). Het stelt de gemeenteraden in de gelegenheid te sturen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten voor in de begroting van de GR, die later in het jaar door de GR voor zienswijzen aan de gemeenteraden wordt aangeboden. Het algemeen bestuur stelt de aangeboden stukken vast.


    In de Noordkop wordt er vanuit de Regionale Raadscommissie Noordkop een advies gegeven voor zienswijzen
    op de stukken. Hierin zijn 6 zienswijzen opgenomen met betrekking tot de volgende onderwerpen:
    1. Algemene vraag
    2. Kadernota 2022 VR NHN
    3. Kadernota 2022 VRNHN – Zorg en veiligheid
    4. Kadernota 2022 VRNHN – Omgevingswet
    5. Voorstel Omgevingswet
    6. Het voorgenomen besluit om deel te nemen aan de landelijke Werkgeversvereniging Samenwerkende
    Veiligheidsregio’s (WVSV)

    Voorgesteld besluit

    de volgende (gezamenlijke) zienswijze af te geven ten aanzien van de kadernota 2022, het voorstel
    Omgevingswet en het (voorgenomen) besluit om deel te nemen aan de landelijke WVSV, van de
    Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN).
    deze zienswijze door middel van bijgevoegde brief aan het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio NoordHolland Noord kenbaar te maken.

  12. 12
    Aankondiging moties en initiatiefvoorstellen
  13. 13
    Rondvraag
  14. 14
    Sluiting