- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- C.J. Hooijschuur
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
100:01:20 - 00:01:25 - A.A.M. vd Wetering00:01:29 - 00:01:31 - W. Witte00:01:35 - 00:01:39 - F. Oosterhof00:01:39 - 00:01:44 - C. Hoogerheide00:01:48 - 00:01:50 - M. van Troost00:01:58 - 00:02:02 - P. Hoogerheide00:02:05 - 00:02:07 - V. Koot00:02:11 - 00:02:14 - J.M. Hin-Hin00:02:17 - 00:02:22 - H.J.F.M. Soyer00:02:22 - 00:02:26 - R. Kieft00:02:29 - 00:02:33 - A.J. Veltkamp00:02:39 - 00:02:42 - N. Lely00:02:45 - 00:02:48 - N.C.B. Ran00:02:48 - 00:02:50 - J.J. Schuiringa
-
2
Bijlagen
-
3
Voor Den Hoorn is het bestemmingsplan in 2016 en het eerste reparatieplan in 2018 vastgesteld.
Op 14 april 2021 is de Motie ‘Beschermen Dorpsgezicht Den Hoorn’ aangenomen. In deze motie heeft de raad het college opgeroepen om op korte termijn de voorbereiding van de wijziging van het Bestemmingsplan Den Hoorn te starten, om de afwijkingsmogelijkheid voor het extensief educatief en recreatief medegebruik van de beschermde agrarische gronden te schrappen. Dat is uitgewerkt in voorliggend reparatieplan.
Het reparatieplan heeft ter visie gelegen en er zijn 9 zienswijzen en 3 vooroverlegreacties ontvangen. Deze zijn beantwoord in de Nota van Zienswijzen en geven -voor het college- geen aanleiding tot aanpassing van het reparatieplan.
De gemeenteraad stelt zowel het plan als de Nota van Zienswijzen vast.
Insprekers:
- De heer Zijm
- De heer Lap (namens boerenbelangenvereniging Ons Belang)
- De heer Van der El
- De heer Vermeulen, namens Initiatief ‘100+ voor Den Hoorn’
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- het ontwerpbestemmingsplan Reparatieplan Den Hoorn, zoals geometrisch is vastgelegd in het Geography Markup Language (GML) bestand NL.IMRO.0448.DHN2021BP0001-on01 en de Nota van Zienswijzen vast te stellen;
- als ondergrond voor de verbeelding te gebruiken: de Grootschalige Basiskaart (GBKN) ondergrond van 1 mei 2021;
- voor het plangebied geen exploitatieplan vast te stellen ingevolge artikel 6.12 lid 2 Wet ruimtelijke ordening aangezien er geen ontwikkellocatie is opgenomen;
00:05:19 - 00:10:35 - Inspreker Raadzaal00:10:35 - 00:14:16 - Inspreker Raadzaal00:14:16 - 00:19:26 - Inspreker Raadzaal00:19:30 - 00:19:57 - A.J. Veltkamp00:20:10 - 00:20:48 - E. Kooiman00:21:00 - 00:21:27 - J.M. Hin-Hin00:21:31 - 00:21:51 - E. Kooiman00:21:55 - 00:22:09 - J.M. Hin-Hin00:22:12 - 00:22:37 - E. Kooiman00:22:48 - 00:23:27 - V. Koot00:23:33 - 00:23:35 - E. Kooiman00:23:43 - 00:24:15 - H.J.F.M. Soyer00:24:15 - 00:24:31 - E. Kooiman00:24:31 - 00:24:37 - J.M. Hin-Hin00:24:54 - 00:26:04 - A.J. Veltkamp00:26:16 - 00:26:33 - A.A.M. vd Wetering00:26:46 - 00:26:51 - A.J. Veltkamp00:26:58 - 00:27:03 - A.A.M. vd Wetering -
4
In 2050 moet iedere gemeente aardgasvrij zijn. Er moeten dan duurzame warmtebronnen worden gebruikt in plaats van aardgas. Deze overgang wordt de warmtetransitie genoemd.
In het landelijke Klimaatakkoord is afgesproken dat iedere gemeente de regie op zich neemt in de warmtetransitie. De gemeenteraad van Texel heeft hierin een eerste stap gezet door het vaststellen van de Transitievisie Warmte Gemeente Texel 2021. In deze warmtevisie bepaalt de gemeente welke strategie en planning ze wil volgen om in 2050 aardgasvrij te zijn. Het is een eerste versie, die iedere 5 jaar wordt geactualiseerd. Of eerder als daar aanleiding voor is.
De analyse die bij het opstellen van deze visie is uitgevoerd, wijst uit dat er voorlopig nog geen kansen zijn voor haalbare en betaalbare grootschalige warmtenetten. Individuele oplossingen zoals elektrische warmtepompen kennen nog veel nadelen, zoals hoge kosten of geluidsoverlast. Daarom wordt voorgesteld voorlopig vooral in te zetten op het transitie-klaar maken van gebouwen door isolatie te stimuleren en faciliteren. Een bouwjaar gerichte aanpak is hierbij effectiever dan een aanpak per buurt, wijk of dorp.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Transitievisie Warmte Gemeente Texel 2021 vast te stellen, en daarmee de regie te nemen in de warmtetransitie door in eerste instantie vooral in te zetten op het stimuleren van isolatie van panden op Texel.
2. Voor de jaren 2023 en 2024 jaarlijks €100.000,- ter beschikking te stellen voor de invulling van de regierol die de gemeente door het Rijk toebedeeld heeft gekregen.
3. Uit de Algemene Reserve € 200.000 bestemmen voor de jaren 2023 en 2024 Transitievisie warmte (€ 100.000 in 2023 en € 100.000 in 2024).00:29:02 - 00:29:45 - J.J. Schuiringa00:29:45 - 00:30:17 - J.J. Schuiringa00:30:24 - 00:30:35 - N. Lely00:30:45 - 00:30:47 - J.J. Schuiringa00:31:00 - 00:31:17 - H. Huisman-Peelen00:31:23 - 00:32:16 - A.A.M. vd Wetering00:32:20 - 00:33:42 - H. Huisman-Peelen00:33:45 - 00:34:16 - A.A.M. vd Wetering00:34:19 - 00:34:20 - H. Huisman-Peelen00:34:20 - 00:35:22 - H. Huisman-Peelen00:35:25 - 00:35:49 - A.A.M. vd Wetering00:35:52 - 00:36:42 - H. Huisman-Peelen00:36:53 - 00:39:39 - V. Koot00:39:42 - 00:40:51 - H. Huisman-Peelen00:40:52 - 00:41:43 - H. Huisman-Peelen00:41:49 - 00:43:27 - J.M. Hin-Hin00:43:32 - 00:44:43 - H. Huisman-Peelen00:44:46 - 00:45:13 - H. Huisman-Peelen00:45:21 - 00:48:25 - R. Kieft00:48:33 - 00:50:35 - H. Huisman-Peelen00:50:35 - 00:50:44 - A.A.M. vd Wetering00:50:49 - 00:51:31 - J.J. Schuiringa00:51:37 - 00:53:01 - H. Huisman-Peelen00:53:13 - 00:54:16 - R. Kieft00:54:16 - 00:56:08 - W. Witte00:56:23 - 00:56:30 - N. Lely00:56:30 - 00:58:12 - N. Lely00:58:18 - 00:59:29 - J.J. Schuiringa00:59:37 - 00:59:55 - W. Witte01:00:10 - 01:00:23 - J.J. Schuiringa01:00:43 - 01:01:09 - R. Kieft01:01:18 - 01:01:21 - A.A.M. vd Wetering -
5
De gemeente heeft bij het Rijk de eenmalige subsidie Regeling Reductie Energiegebruik Woningen aangevraagd en verkregen. Door het inzetten van de regeling kan de gemeente huurders en eigenaar-bewoners stimuleren energie te besparen in hun woning. Hiermee vermindert de CO2- uitstoot en verlagen de woonlasten door een lager energiegebruik. Door het vaststellen van de Verordening Regeling Reductie Energiegebruik Woningen door de gemeenteraad kan de regeling ingezet worden voor huurders en eigenaar-bewoners op Texel.
Via de regeling kunnen 2.408 particuliere huishoudens op het eiland eenmalig aanspraak maken op een bijdrage van maximaal € 90,- per huishouden voor de uitvoering van energiebesparende maatregelen en/of energiebespaaradvies. Minimaal 50% van de aanvragen is bestemd voor huurders.
Samen met het energieloket van Texel, Duurzaam Bouwloket en Woontij is een specifieke aanpak voor zowel eigenaar-bewoners als voor huurders ontwikkeld. Eigenaar-bewoners krijgen een aanbod voor een advies aan huis gecombineerd met de aanschaf van energiebesparende maatregelen, ook kan men kiezen voor een cash-back regeling of tegoedbon regeling (webshop). Huurders van Woontij krijgen een aanbod om een energiebespaarbox te bestellen. Ook is het voor huurders
mogelijk om gebruik te maken van de cash-back en tegoedbon regeling. De regeling loopt uiterlijk tot 31 juli 2022 en is aan te vragen via www.duurzaambouwloket.nl. Als het maximale aantal aanvragen (2.408) is toegekend sluit de regeling automatisch.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De verordening Regeling Reductie Energiegebruik Woningen gemeente Texel vast te stellen.
01:02:39 - 01:03:34 - N. Lely01:03:39 - 01:04:35 - H. Huisman-Peelen01:04:45 - 01:05:32 - C.J. Rutten01:05:39 - 01:07:20 - H. Huisman-Peelen01:07:35 - 01:08:49 - R. Kieft01:08:56 - 01:09:14 - H. Huisman-Peelen01:09:21 - 01:10:45 - W. Witte01:10:45 - 01:11:05 - R. Kieft01:11:13 - 01:11:59 - H. Huisman-Peelen01:12:04 - 01:12:09 - W. Witte01:12:18 - 01:12:43 - J.M. Hin-Hin01:12:47 - 01:12:48 - H. Huisman-Peelen01:13:02 - 01:13:13 - H. Huisman-Peelen01:13:13 - 01:14:56 - N.C.B. Ran01:15:03 - 01:15:41 - A.A.M. vd Wetering01:15:44 - 01:16:17 - H. Huisman-Peelen01:16:21 - 01:16:44 - A.A.M. vd Wetering01:16:52 - 01:17:35 - N. Lely01:17:42 - 01:19:00 - R. Kieft01:19:07 - 01:20:02 - W. Witte01:20:08 - 01:20:17 - R. Kieft01:20:26 - 01:21:04 - C.J. Rutten -
6
De raad heeft besloten om de opbrengsten van deze belastingverordeningen trendmatig aan te passen. De tarieven worden daarom zodanig aangepast dat de begrote opbrengsten 1,6% hoger zijn.
De tarieven van de OZB (Onroerende- Zaakbelasting) zijn berekend op basis van de (nieuwe getaxeerde) waarde van het onroerend goed per waardepeildatum 1 januari 2021. De waardestijging van het onroerend goed heeft ook gevolgen voor het tarief van de forensenbelasting en de reclamebelasting.
De eerste wijziging verordening Parkeerbelastingen 2022 bevat uitsluitend tekstuele aanpassingen, die geen verdere gevolgen hebben voor de uitgangspunten en werkwijze betaald parkeren.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De ‘Verordening Forensenbelasting 2022’ vast te stellen.
- De ‘Verordening Onroerende zaakbelastingen 2022' vast te stellen.
- De ‘Eerste wijziging verordening Parkeerbelasting 2022’ vast te stellen.
- De ‘Verordening Reclamebelasting 2022’ vast te stellen.
01:22:35 - 01:23:19 - V. Koot01:23:23 - 01:24:11 - H. Huisman-Peelen01:24:27 - 01:24:33 - W. Witte01:24:35 - 01:24:54 - W. Witte -
7
Het college stemt in met het ontwerp bestemmingsplan Postweg 145 in De Cocksdorp en stelt de gemeenteraad voor om ook in te stemmen met dit ontwerpplan. Daarna kan het plan in ontwerp ter inzage worden gelegd.
Wat is de inhoud van het plan?
Dit bestemmingsplan is een vervolg op een positief beoordeeld principeverzoek voor het perceel Postweg 145. Op het perceel Postweg 145 is nu een bedrijf gevestigd dat meer ruimte nodig heeft voor de uitoefening van de bedrijfsactiviteiten. Met dit plan wordt de bedrijfsbestemming uitgebreid, maar gelijktijdig wordt ook een aangrenzend agrarisch bouwvlak omgezet naar een agrarisch bestemmingsvlak zonder bouwmogelijkheden. Op dit blok stond tot voor enkele jaren een vervallen stolp die uiteindelijk gesloopt moest worden uit veiligheidsoogpunt.
Waarom wordt aan dit plan meegewerkt?
Het bedrijf aan de Postweg is een groeiend bedrijf dat meer ruimte nodig heeft om de bedrijfsactiviteiten te kunnen uitvoeren. Het is een groenvoorzieningsbedrijf dat is gespecialiseerd in het beheren en onderhouden van recreatiebungalows, recreatieterreinen en natuur. De bouwmogelijkheden op het huidige bedrijfsperceel zijn volledig benut. Er is echter meer ruimte nodig om machines binnen de plaatsen en ook voor materialen is meer opslagruimte nodig. Buitenopslag is ruimtelijk gezien niet gewenst. Er komt nu een extra bouwmogelijkheid van 750 m2. Hiermee kan een nieuwe schuur gebouwd worden die voorziet in de benodigde ruimte. Een inrichtingsplan maakt onderdeel uit van het plan zodat ook de uitbreiding goed landschappelijk wordt ingepast.
Met dit bestemmingsplan wordt de bedrijfsbestemming uitgebreid met een bouwmogelijkheid van 750 m2. Daartegenover staat het verdwijnen van een agrarisch bouwvlak met een bouwmogelijkheid van ruim 1200 m2. Deze gronden krijgen een agrarische bestemming zonder bouwvlak. In totaliteit is er dus sprake van een afname van bouwmogelijkheden.
Wat is nu het vervolg?
Het plan wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om in te stemmen met het plan. Daarna kan het plan ter inzage worden gelegd en kunnen er zienswijzen worden ingediend. Tot slot zal het plan aan de raad ter vaststelling worden voorgelegd.Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met het ontwerp bestemmingsplan Postweg 145 in De Cocksdorp, zoals geometrisch is vastgelegd in het Geography Markup Language (GML) bestand NL.IMRO.0448.BUI2021BP0003-on01 en dit plan in ontwerp ter inzage te leggen.
01:26:12 - 01:26:46 - C.J. Rutten01:26:51 - 01:27:11 - E. Kooiman01:27:20 - 01:28:22 - A.J. Veltkamp01:28:26 - 01:29:22 - E. Kooiman01:29:30 - 01:29:58 - A.J. Veltkamp01:30:02 - 01:30:18 - E. Kooiman01:30:23 - 01:30:37 - J.J. Schuiringa01:30:48 - 01:31:56 - A.A.M. vd Wetering01:31:59 - 01:33:01 - E. Kooiman01:33:13 - 01:33:39 - A.J. Veltkamp01:33:52 - 01:34:07 - C. Hoogerheide01:34:07 - 01:34:30 - C. Hoogerheide01:34:30 - 01:34:58 - A.J. Veltkamp01:35:09 - 01:35:30 - C.J. Rutten -
8
Via de septembercirculaire 2021 van het rijk is de gemeente geïnformeerd over de omvang en verdeling van de algemene uitkering voor de jaren 2021 en verder.
In de programmabegroting 2022 is de uitkomst van de meicirculaire 2021 voor de jaren 2022-2025 al verwerkt. Via de halfjaarrapportage 2021 zijn de mutaties van de meicirculaire 2021 m.b.t. 2021 incidenteel verwerkt.
De uitkomst van de septembercirculaire 2021 is voor het jaar 2021 positief t.o.v. van de meicirculaire 2021. Het gaat om een incidenteel bedrag van € 454.820.
Het vrij te besteden bedrag voor de algemene middelen is voor 2022 ca. € 1,5 miljoen hoger t.o.v. de meicirculaire 2021. Voor de jaren 2023 t/m 2025 loopt het voordeel terug naar ca. € 700.000.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- kennis te nemen van de hogere algemene uitkering 2021 van € 454.820 t.o.v. meicirculaire 2021;
- in 2021 per saldo € 141.139 te bestemmen voor uitgaven diverse programma’s;
- het resterende bedrag van deze hogere algemene uitkering van € 313.681 in 2021 in de algemene reserve te storten;
- de geraamde financiële consequenties voor de jaren 2022-2025 t.o.v. van de meicirculaire 2021 voor kennisgeving aan te nemen.
01:37:25 - 01:37:47 - N.C.B. Ran -
9
De Omgevingsdienst NHN heeft de eerste begrotingswijziging 2022 met de gemeenteraden gedeeld. De gemeenten kunnen een zienswijze indienen. Regionaal is de afspraak om dat gezamenlijk te doen via de RRN. Aanleiding voor de begrotingswijziging is het traineeship dat de OD NHN wil voortzetten, de inzet van data-analisten en het uitstel van de Omgevingswet. Deze kosten zijn niet opgenomen in de begroting 2022 en hier vraagt de OD NHN nu extra middelen voor.
Den Helder, Schagen en Texel zijn (in afwijking van Hollands Kroon) van mening dat de vorm van de eerste begrotingswijziging 2022 niet de grote investering legitimeren. Zij stellen hun raden voor een zienswijze in te dienen met de volgende strekking:
In de Financiële uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen Noord-Holland Noord FUGR zijn uitgangspunten vastgelegd waaraan alle gemeenschappelijke regelingen in de regio Noord-Holland Noord zich dienen te houden. In artikel 2 lid 1 en 2 van de FUGR is afgesproken dat de deelnemersbijdrage in het
lopende begrotingsjaar niet wordt aangepast en dat een incidenteel voor-of nadeel tot uiting komt in het rekeningresultaat van de gemeenschappelijke regeling. Slechts ontwikkelingen als gevolg van veranderingen in het loon- en prijspeil worden in het komende begrotingsjaar (2022) aangepast. De huidige door de OD gevraagde verhogingen van de deelnemersbijdragen passen hier niet in. Reden is dat alle gemeenten de begroting voor 2022 al gereed hebben en geen rekening meer kunnen houden met de nu door de OD aangedragen aanpassingen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- kennis te nemen van de eerste begrotingswijziging 2022 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) m.b.t. traineeship, data-analisten en uitstel Omgevingswet;
- geen gezamenlijke zienswijze namens de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland in te dienen;
- namens Schagen, Den Helder en Texel de bijgevoegde zienswijze in te dienen.
01:38:39 - 01:39:17 - J.J. Schuiringa01:39:28 - 01:40:56 - H.J.F.M. Soyer01:41:03 - 01:41:22 - J.J. Schuiringa01:41:22 - 01:41:25 - H.J.F.M. Soyer01:41:33 - 01:41:35 - A. Visser01:41:35 - 01:45:14 - A. Visser01:45:24 - 01:47:16 - H. Huisman-Peelen01:47:22 - 01:48:13 - A. Visser01:48:22 - 01:49:01 - M. de Porto01:49:10 - 01:49:28 - A. Visser01:49:36 - 01:49:40 - H.J.F.M. Soyer01:49:51 - 01:51:35 - A. Visser01:51:51 - 01:52:00 - A.A.M. vd Wetering01:52:00 - 01:52:53 - A.A.M. vd Wetering01:52:53 - 01:52:54 - A.A.M. vd Wetering -
10Aankondiging moties en initiatiefvoorstellen
-
10.a
Bijlagen
02:00:54 - 02:05:12 - V. Koot02:05:23 - 02:06:37 - H.J.F.M. Soyer02:06:45 - 02:07:16 - V. Koot02:07:20 - 02:08:12 - H.J.F.M. Soyer02:08:17 - 02:09:04 - V. Koot02:09:13 - 02:09:50 - E. Kooiman02:09:56 - 02:10:15 - V. Koot02:10:19 - 02:11:21 - E. Kooiman02:11:26 - 02:12:20 - V. Koot02:12:26 - 02:13:19 - A.A.M. vd Wetering02:13:27 - 02:14:41 - J.J. Schuiringa02:14:49 - 02:15:01 - C. Hoogerheide02:15:08 - 02:15:57 - E. Kooiman02:16:05 - 02:16:13 - C. Hoogerheide02:16:20 - 02:16:28 - E. Kooiman02:16:36 - 02:17:05 - W. Witte02:17:10 - 02:17:24 - E. Kooiman02:17:32 - 02:17:43 - H.J.F.M. Soyer02:17:49 - 02:18:41 - A.J. Veltkamp02:18:41 - 02:19:11 - J.M. Hin-Hin02:19:11 - 02:19:15 - J.M. Hin-Hin02:19:15 - 02:19:27 - E. Kooiman02:19:34 - 02:19:35 - V. Koot02:19:38 - 02:19:50 - E. Kooiman02:19:55 - 02:20:43 - W. Witte -
10.b
Bijlagen
02:21:12 - 02:23:10 - A.A.M. vd Wetering02:23:10 - 02:23:47 - R. Kieft02:23:55 - 02:24:12 - J.M. Hin-Hin02:24:19 - 02:24:24 - J.M. Hin-Hin02:24:30 - 02:24:47 - A.A.M. vd Wetering02:24:47 - 02:25:12 - J.M. Hin-Hin02:25:17 - 02:25:46 - A.A.M. vd Wetering02:25:50 - 02:26:01 - J.M. Hin-Hin02:26:04 - 02:26:43 - W. Witte02:26:47 - 02:26:57 - A.A.M. vd Wetering02:27:04 - 02:27:09 - W. Witte02:27:15 - 02:27:20 - A.A.M. vd Wetering02:27:20 - 02:27:25 - W. Witte02:27:31 - 02:27:37 - N.C.B. Ran02:27:37 - 02:28:02 - N.C.B. Ran02:28:11 - 02:28:27 - R. Kieft02:28:27 - 02:29:07 - A.A.M. vd Wetering02:29:07 - 02:29:16 - J.M. Hin-Hin02:29:28 - 02:29:33 - C.J. Rutten02:29:59 - 02:30:02 - A.J. Veltkamp02:30:02 - 02:31:52 - A.J. Veltkamp02:31:58 - 02:32:56 - A.A.M. vd Wetering02:33:02 - 02:34:12 - N.C.B. Ran02:34:18 - 02:35:05 - A.A.M. vd Wetering02:35:12 - 02:35:50 - R. Kieft02:35:57 - 02:36:37 - C.J. Rutten02:36:52 - 02:37:02 - W. Witte -
1102:37:43 - 02:37:44 - C. Hoogerheide02:37:47 - 02:38:14 - F. Oosterhof02:38:26 - 02:38:41 - E. Kooiman02:38:47 - 02:39:17 - W. Witte02:39:23 - 02:39:42 - E. Kooiman02:39:47 - 02:40:25 - A.A.M. vd Wetering02:40:29 - 02:40:42 - E. Kooiman02:40:51 - 02:40:55 - J.M. Hin-Hin02:41:01 - 02:41:10 - V. Koot
-
12Sluiting