Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    00:00:51 - 00:00:52 - J.M. Hin-Hin
    00:01:01 - 00:01:02 - M. van Troost
    00:01:06 - 00:01:08 - A.J. Veltkamp
    00:01:13 - 00:01:18 - N. Lely
    00:01:25 - 00:01:31 - H.J.F.M. Soyer
    00:01:31 - 00:01:32 - R. Kieft
    00:01:39 - 00:01:41 - J.J. Schuiringa
    00:01:45 - 00:01:48 - M. van der Werf
    00:01:52 - 00:01:56 - C. Hoogerheide
    00:02:01 - 00:02:02 - W. Witte
    00:02:02 - 00:02:06 - V. Koot
    00:02:06 - 00:02:10 - V. Koot
    00:03:12 - 00:04:20 - E. Kooiman
    00:04:24 - 00:04:42 - C. Hoogerheide
    00:04:58 - 00:05:42 - W. Witte
    00:05:57 - 00:06:16 - J.M. Hin-Hin
    00:06:28 - 00:06:35 - N. Lely
    00:06:40 - 00:06:59 - A.J. Veltkamp
    00:06:59 - 00:07:07 - H.J.F.M. Soyer
    00:07:23 - 00:07:24 - J.J. Schuiringa
  2. 2

  3. 3

  4. 4
    Publieksrondvraag
  5. 5

    Portefeuillehouders kunnen op deze plaats de gemeenteraad informeren over wetenswaardigheden die zich hebben voorgedaan in organisaties waarmee de gemeente samenwerkt via verlengd bestuur, bijvoorbeeld.

    00:09:09 - 00:11:34 - R. van de Belt
    00:11:34 - 00:12:05 - M. van Troost
    00:12:07 - 00:12:23 - M.C. Uitdehaag
    00:12:23 - 00:15:19 - M.C. Uitdehaag
  6. 6

    Burgemeester Uitdehaag vertelt bij dit agendapunt over actuele zaken die de openbare orde betreffen en Corona.

  7. 7

    Ter uitvoering van de motie van 12 mei 2021 heeft het college een verkeersveiligheidsonderzoek laten uitvoeren op de Emmalaan. Dit onderzoek heeft uitgewezen dat de Emmalaan op het gebied van verkeersveiligheid goed scoort, maar dat het gevoel van verkeersonveiligheid bij de fietsers gevoelsmatig groot is. Om recht te doen aan de uitkomsten van het onderzoek en tegelijkertijd niet de ogen te sluiten voor de politieke en maatschappelijk zorgen, stelt het college voor om
    de aanbevelingen van Antea op korte termijn op te volgen. Het gereconstrueerde weggedeelte van de Emmalaan wordt een officiële fietsstraat. Het is de bedoeling dat na goedkeuring van de raad deze verkeersaanpassing in het eerste kwartaal van 2022 wordt uitgevoerd. Direct na gereedkomen van de fietsstraat wordt de verkeerssituatie continu gemonitord. De wijze waarop wordt nader bepaald, maar een klankbordgroep van gebruikers zal in ieder geval onderdeel hiervan zijn. In het vierde kwartaal van 2022, wanneer de Skool enige tijd in gebruik is, wordt het verkeersbeeld geëvalueerd en wordt bepaald of de
    genomen maatregelen voldoende zijn of dat een alternatieve inrichting alsnog overwogen moet worden.


    Insprekers:
    Mevrouw Boekel (Fietsersbond - Onderafdeling Texel.)
    Mevrouw Geurtz
    Mevrouw Klaassen


    Amendement van alle fracties:
    Z.s.m. aan beide zijden van de Emmalaan een fietspad Duidelijke scheiding van elke gebruiksfunctie (gemotoriseerd, fietsers en voetgangers).

    Voorgesteld besluit

    1. de aanbevelingen uit het verkeersveiligheidsonderzoek op de Emmalaan, onlangs uitgevoerd door Antea Group, in januari 2022 uit te voeren;
    2. aanvullend hierop het betreffende weggedeelte van de Emmalaan als fietsstraat te kwalificeren en als zodanig in te richten in het eerste kwartaal van 2022;
    3. direct na gereedkomen van de fietsstraat de verkeerssituatie doorlopend te monitoren;
    4. in het vierde kwartaal van 2022 het verkeersbeeld te evalueren en op basis daarvan te bepalen of aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn;
    5. een bedrag van € 80.000,- beschikbaar te stellen voor de bekostiging van het reeds uitgevoerde onderzoek, de uitvoering van de voorgestelde maatregelen en de monitoring en evaluatie in 2022.
    00:18:10 - 00:18:18 - Inspreker Raadzaal
    00:18:18 - 00:22:33 - Inspreker Raadzaal
    00:22:33 - 00:23:02 - W. Witte
    00:23:02 - 00:23:07 - Inspreker Raadzaal
    00:23:07 - 00:23:08 - W. Witte
    00:23:08 - 00:23:15 - Inspreker Raadzaal
    00:23:15 - 00:23:30 - Inspreker Raadzaal
    00:23:30 - 00:23:40 - Inspreker Raadzaal
    00:23:40 - 00:24:08 - R. Kieft
    00:24:08 - 00:24:28 - Inspreker Raadzaal
    00:24:28 - 00:25:01 - T.B. Houwing
    00:25:01 - 00:29:38 - Inspreker Raadzaal
    00:29:38 - 00:30:13 - A.J. Veltkamp
    00:30:23 - 00:31:14 - Inspreker Raadzaal
    00:31:17 - 00:34:49 - W. Witte
    00:35:13 - 00:36:31 - E. Kooiman
    00:36:47 - 00:37:29 - J.J. Schuiringa
    00:37:46 - 00:38:36 - E. Kooiman
    00:38:54 - 00:38:56 - J.J. Schuiringa
    00:38:56 - 00:39:06 - J.J. Schuiringa
    00:39:06 - 00:39:36 - A.A.M. vd Wetering
    00:39:40 - 00:39:49 - E. Kooiman
    00:39:52 - 00:41:07 - A.J. Veltkamp
    00:41:14 - 00:41:35 - E. Kooiman
    00:41:40 - 00:41:54 - A.J. Veltkamp
    00:41:54 - 00:42:28 - R. Kieft
    00:42:28 - 00:44:55 - R. Kieft
    00:45:06 - 00:45:44 - E. Kooiman
    00:45:44 - 00:46:04 - E. Kooiman
    00:46:13 - 00:46:55 - R. Kieft
    00:47:07 - 00:47:17 - C. Hoogerheide
    00:47:29 - 00:48:18 - J.M. Hin-Hin
    00:48:42 - 00:48:51 - T.B. Houwing
    00:48:51 - 00:49:20 - A.A.M. vd Wetering
    00:49:20 - 00:49:21 - E. Kooiman
    00:49:32 - 00:49:40 - A.A.M. vd Wetering
    00:49:40 - 00:49:41 - E. Kooiman
    00:49:41 - 00:49:53 - E. Kooiman
    00:50:00 - 00:50:40 - W. Witte
    00:50:41 - 00:51:49 - A.A.M. vd Wetering
    00:51:49 - 00:51:53 - T.B. Houwing
    00:51:53 - 00:53:11 - T.B. Houwing
    00:53:11 - 00:53:14 - A.J. Veltkamp
    00:53:14 - 00:53:52 - A.J. Veltkamp
    00:53:52 - 00:54:13 - J.M. Hin-Hin
    00:54:21 - 00:55:57 - R. Kieft
    00:56:06 - 00:57:32 - W. Witte
    00:57:41 - 00:57:45 - R. Kieft
  8. 8

    Thijssehuis: “Waar alles samenkomt”.
    Het college stelt de raad een krediet beschikbaar te stellen voor de realisatie van het Thijssehuis.
    Het Thijssehuis is de nieuwe huisvesting van Artex, Young4Ever en bibliotheek Texel. Het duurzame energie-neutrale gebouw (ENG) is ontworpen voor de specifieke locatie op de grens van de bebouwing van Den Burg en het groen aan de Emmalaan. Het wordt een functioneel gebouw met een grote vide die de bezoeker straks direct duidelijk maakt wat er waar in het gebouw allemaal te doen is. Naast de lessen en optredens van Artex en de uiteenlopende activiteiten van Young4Ever en de bibliotheek, bieden de les- en oefenruimtes en de tot vlakke vloer theater opgewaardeerde voorspeelruimte samen met de diverse podia in en rondom het gebouw veel ruimte voor actieve en passieve culturele activiteiten, voordrachten, optredens, exposities en ontmoetingen. De centrale hal krijgt een dorpshuisfunctie.
    Het Thijssehuis wordt ‘de huiskamer van Texel’. Een laagdrempelige plek waar de Texelaars elkaar ontmoeten. Het betekent een forse versterking van cultureel en educatief aanbod. Het Thijssehuis is van groot belang om Texel aantrekkelijk te houden als woon- en werkeiland. De ambitie is het Thijssehuis gedurende het gehele jaar 7 dagen per week open te hebben met ruime openingstijden. Het Thijssehuis wordt gebouwd op de locatie van de Thijsseschool. De buitenruimte van het Thijssehuis wordt openbaar. Naast de 20 openbare parkeerplaatsen die worden aangelegd voor het Thijssehuis worden er 20 extra openbare parkeerplaatsen aangelegd.
    Voor de bouw is een investering nodig van € 8.500.000 Daarnaast zijn er structureel exploitatielasten (met name onderhoudskosten) en incidentele kosten zoals sloop- en bouwrijp maken en afboeken boekwaarde Thijsseschool.


    Inspreker:

    • De heer Van Gils (Radio Texel)

    Voorgesteld besluit

    1. Een investeringsbudget ad. € 8.461.000 beschikbaar te stellen voor de realisatie van het Thijssehuis, inclusief aanleg buitenruimte, waarbij rekening is gehouden met de verrekenbare btw ad € 304.000;
    2. De daaruit voortvloeiende kapitaallasten ad € 335.814 mee te nemen in de begroting 2022 en verder;
    3. Structureel € 116.708 exploitatielasten (waaronder onderhoud eigenaar) beschikbaar te stellen en mee te nemen in de programmabegroting 2022 en verder;
    4. De huidige uitgaven in onze begroting voor de exploitatielasten Oude Ulo ad € 102.000 en de vrijval van de kapitaallasten Thijsseschool door de sloop ad. € 12.000 (totaal € 114.000), te bestemmen als dekking voor de uitgaven van het nieuwe Thijssehuis;
    5. In te stemmen dat punt 1 t/m 4 per saldo extra uitgaven opleveren van structureel € 338.522 (€ 452.522 (totaal punt 2 en punt 3) - € 114.000);
    6. Het Thijssehuis door middel van bruikleen, huur en/of zakelijk recht beschikbaar te stellen aan Stichting Thijssehuis ten behoeve van maatschappelijke instellingen met Artex, Young4Ever en de bibliotheek als hoofdgebruikers;
    7. Als vertrekpunt voor punt 6 te nemen dat de bibliotheekruimte via de Stichting Thijssehuis btw-belast aan Kopgroep Bibliotheken wordt verhuurd in verband met verrekening btw;
    8. Het beschikbaar stellen van het Thijssehuis door middel van bruikleen, huur en/of zakelijk recht aan de Stichting Thijssehuis aan te wijzen als economische activiteit in het algemeen belang, als bedoeld in artikel 25h, vijfde lid, van de Mededingingswet;
    9. Voor het bouwrijp maken (waaronder sloop Thijsseschool) een budget beschikbaar te stellen ad.  € 155.000 ex btw en deze kosten ten laste van de algemene reserve te brengen;
    10. De boekwaarde van de Thijsseschool ad. € 280.000 (2022) ten laste te brengen van de algemene reserve;
    11. Een budget ad. € 72.000 ex btw beschikbaar te stellen voor 20 extra parkeerplaatsen, vergroting van het vlonderterras (‘boven vijver’) en een voetpad langs het Thijssehuis naar het IJsbaanterrein (tussen Thijssehuis en vijver door);
    12. De kapitaallasten van de investering genoemd onder punt 11 ad € 5.520 mee te in de eerste wijziging van de begroting 2022 ten laste van het begrotingsoverschot;
    13. Voor nader fiscaal onderzoek een budget beschikbaar te stellen ad. € 20.000 en dit budget ten laste te brengen van de algemene reserve;
    14. In verband met de realisatie van het Thijssehuis € 380.000 te laten vrijvallen vanuit de onderhoudsvoorziening Oude Ulo (rationeel gebouwenbeheer) naar de algemene reserve.

    Themapagina's

    Thema
    Thijssehuis
    01:01:37 - 01:04:39 - Inspreker Raadzaal
    01:04:39 - 01:04:46 - C. Hoogerheide
    01:04:59 - 01:05:15 - J.M. Hin-Hin
    01:05:15 - 01:05:57 - Inspreker Raadzaal
    01:06:32 - 01:07:02 - A.A.M. vd Wetering
    01:07:09 - 01:07:27 - R. van de Belt
    01:07:27 - 01:08:00 - A.A.M. vd Wetering
    01:08:00 - 01:08:29 - R. van de Belt
    01:08:29 - 01:09:00 - A.A.M. vd Wetering
    01:09:00 - 01:09:57 - R. van de Belt
    01:10:27 - 01:11:02 - V. Koot
    01:11:02 - 01:15:58 - V. Koot
    01:16:06 - 01:19:58 - R. van de Belt
    01:20:15 - 01:21:53 - J.J. Schuiringa
    01:21:53 - 01:22:32 - J.J. Schuiringa
    01:22:41 - 01:24:15 - R. van de Belt
    01:24:15 - 01:24:48 - J.J. Schuiringa
    01:24:56 - 01:25:08 - R. van de Belt
    01:25:08 - 01:25:09 - J.J. Schuiringa
    01:25:17 - 01:25:23 - N. Lely
    01:25:23 - 01:26:50 - N. Lely
    01:26:57 - 01:27:22 - R. van de Belt
    01:27:22 - 01:28:47 - V. Koot
    01:28:58 - 01:29:32 - R. van de Belt
    01:29:38 - 01:29:54 - V. Koot
    01:30:00 - 01:31:07 - N. Lely
    01:31:21 - 01:32:25 - J.M. Hin-Hin
    01:32:25 - 01:33:26 - R. van de Belt
    01:33:26 - 01:33:35 - J.M. Hin-Hin
    01:33:39 - 01:33:50 - R. van de Belt
    01:33:50 - 01:34:01 - R. van de Belt
    01:34:07 - 01:34:10 - R. van de Belt
    01:34:10 - 01:34:30 - R. van de Belt
    01:34:39 - 01:35:12 - J.M. Hin-Hin
    01:35:17 - 01:35:23 - R. van de Belt
    01:35:37 - 01:36:30 - R. Kieft
    01:36:30 - 01:36:43 - R. Kieft
    01:36:43 - 01:36:48 - R. Kieft
    01:36:48 - 01:37:27 - R. van de Belt
    01:37:35 - 01:38:16 - C. Hoogerheide
    01:38:25 - 01:38:57 - W. Witte
    01:39:11 - 01:40:54 - N. Lely
    01:41:04 - 01:42:25 - W. Witte
    01:42:34 - 01:42:51 - A. Visser
    01:42:59 - 01:43:05 - A.A.M. vd Wetering
    01:43:08 - 01:43:30 - R. van de Belt
    01:43:30 - 01:44:07 - W. Witte
    01:44:16 - 01:44:42 - V. Koot
    01:44:51 - 01:45:43 - R. van de Belt
    01:45:43 - 01:45:52 - R. van de Belt
    01:46:02 - 01:46:38 - V. Koot
    01:46:46 - 01:47:11 - R. van de Belt
    01:47:11 - 01:47:46 - W. Witte
    01:47:53 - 01:48:22 - C. Hoogerheide
    01:48:32 - 01:48:45 - R. Kieft
    01:48:56 - 01:49:28 - J.M. Hin-Hin
    01:49:40 - 01:50:38 - A.A.M. vd Wetering
    01:50:38 - 01:50:47 - R. van de Belt
    01:50:47 - 01:53:10 - V. Koot
    01:53:24 - 01:54:23 - W. Witte
    01:54:36 - 01:54:43 - J.M. Hin-Hin
    01:54:49 - 01:55:07 - W. Witte
    01:55:07 - 01:55:09 - J.M. Hin-Hin
    01:55:09 - 01:55:22 - W. Witte
    01:55:22 - 01:56:18 - R. van de Belt
  9. 9

    De haven van Oudeschild bestaat uit meerdere delen. De oude havens, jachthavens, werkhaven en opslagterrein. Alle geven ze hun eigen waarde aan het authentieke karakter van dit gebied. De haven is populair bij en aantrekkelijk voor zowel Texelaar als toerist. Er liggen kansen om de karakteristieke waarden van het havengebied te versterken. Zodat we ook in de toekomst kunnen blijven genieten van een aantrekkelijke haven met een gezonde exploitatie.
    In het Beheer- en exploitatieplan gaan we in op de toekomstmogelijkheden van de haven. De voorstellen zijn gericht op het kostendekkend maken van de havenexploitatie, op een manier die past bij het Texelse DNA en die een meerwaarde biedt voor de lokale middenstand. de te maken keuzes betreffen de volgende onderwerpen;


    * de financien en de inzet van de afkoopsom van Rijkswaterstaat
    * de vorm waarin de bedrijfsvoering plaatsvindt
    * het optimale gebruik van de havenvoorzieningen


    De heer De Greef zal voorafgaand aan de bespreking een korte presentatie geven over het exploitatie-plan.

    Voorgesteld besluit

    1 In te stemmen met het exploitatieplan haven Oudeschild 2021 – 2057, en het college opdracht te geven de exploitatie om te buigen naar een kostenneutrale operatie door het recreatief ontwikkelen van omliggende havenpercelen zoals verwoord in de havenvisie, het actief acquisitie plegen naar additionele gebruikers van de haven en het voeren van een ander tarievenbeleid;
    2 Kennis te nemen van het beheerplan meerjaren-onderhoudsplan (MJOP) als integraal onderdeel van het exploitatieplan;
    3 Akkoord te gaan met het instellen van een voorziening onderhoud haven Oudeschild voor uitvoering van het MJOP;
    4 De vijf reserves haven Oudeschild (frictie, personeelskosten, egalisatie, onderhoud ≤ 5 jaar en onderhoud ≥ 5 jaar) op te heffen en het saldo ten gunste te brengen van de voorziening onderhoud haven Oudeschild;
    5 De volgende activa af te boeken en de restant boekwaarden ten laste te brengen van de nog te ontvangen afkoopsom van het Rijk;
     a) invulling haven 2e fase
     b) uitbreiden haven Oudeschild
     c) afmeerconstructie haven Oudeschild
     d) wifi op de haven Oudeschild aanleggen
     e) walstroom, walstroom (kasten), walstroom (kabels)
     f) haven Oudeschild afkoop erfpacht
    6 De nog te ontvangen afkoopsom van het Rijk, onder aftrek van de jaarlijkse bijdrage 2019 en 2020 èn de restant boekwaarden activa, ten gunste te brengen van de voorziening onderhoud haven Oudeschild;
    7 In te stemmen met de renovatie van het sanitair gebouw Noorderhaven ad € 65.000, waarvan de kosten ad € 50.000 zijn opgenomen in het MJOP en € 15.000 vrijvalt uit de voorziening rationeel gebouwenbeheer;
    8 In te stemmen met het aanbrengen van anodes, kosten € 1.329.630, en dit bedrag ten laste te brengen van de reserve haven Oudeschild onderhoud groter dan 5 jaar;
    9 Akkoord te gaan met het opnemen van de kosten voor huisvesting, salariskosten, inhuur havenbeheerder, inhuur havenmeesters, storting in de voorziening, kosten klein onderhoud en de opbrengsten haven/kadegeld, pachtinkomsten en diverse inkomsten overig, per saldo € 756.709;
    10 Akkoord te gaan om het in de Programmabegroting structureel beschikbare bedrag van € 900.000 te gebruiken als dekking;
    11 Het verschil ad € 89.330 incidenteel in 2022 ten gunste te brengen van de algemene reserve en dit meerjarig structureel mee te nemen in de begroting 2023;
    12 Het tarief voor de bruine vloot te verhogen van € 1,08 per strekkende meter naar € 1,38 per strekkende meter en dit op te nemen in de Havengeldverordening 2022. De geschatte extra opbrengsten havengeld bedragen ongeveer € 18.711 en dienen als dekking van de schoonmaakkosten van het sanitair gebouw Waddenhaven, dat voor de bruine vloot is gerealiseerd;
    13 Het maximum tarief los te laten, zodat er een evenredige verdeling komt tussen kosten en gebruik van de havenfaciliteiten. Daarbij betalen de schepen volledig voor de ligperiode en niet slechts de helft van het jaar. Dit opnemen in de Havengeldverordening 2022;
    14 In te stemmen met het vormen van een adviesorgaan (klankbordgroep) waarin de stakeholders van de haven vertegenwoordigd zijn.

    01:56:10 - 01:56:18 - R. van de Belt
    02:06:13 - 02:06:15 - Inspreker Raadzaal
    02:06:15 - 02:11:38 - Inspreker Raadzaal
    02:12:17 - 02:13:06 - A.A.M. vd Wetering
    02:13:07 - 02:15:22 - Inspreker Raadzaal
    02:15:22 - 02:15:53 - N.C.B. Ran
    02:15:57 - 02:17:01 - Inspreker Raadzaal
    02:17:01 - 02:17:05 - A. Visser
    02:17:31 - 02:19:05 - Inspreker Raadzaal
    02:19:05 - 02:19:19 - V. Koot
    02:19:24 - 02:19:41 - Inspreker Raadzaal
    02:19:44 - 02:20:55 - R. Kieft
    02:20:59 - 02:21:56 - Inspreker Raadzaal
    02:21:56 - 02:24:37 - Inspreker Raadzaal
    02:24:37 - 02:24:53 - J.M. Hin-Hin
    02:24:56 - 02:24:59 - Inspreker Raadzaal
    02:24:59 - 02:25:06 - J.M. Hin-Hin
    02:25:06 - 02:25:08 - Inspreker Raadzaal
    02:25:08 - 02:25:12 - J.M. Hin-Hin
    02:25:12 - 02:25:38 - Inspreker Raadzaal
    02:25:38 - 02:25:42 - Inspreker Raadzaal
    02:25:42 - 02:26:12 - Inspreker Raadzaal
    02:26:12 - 02:26:24 - Inspreker Raadzaal
    02:26:24 - 02:26:36 - J.M. Hin-Hin
    02:26:39 - 02:27:15 - Inspreker Raadzaal
    02:27:15 - 02:27:22 - J.M. Hin-Hin
    02:27:22 - 02:27:30 - Inspreker Raadzaal
    02:27:37 - 02:28:07 - A.A.M. vd Wetering
    02:28:07 - 02:28:26 - Inspreker Raadzaal
    02:29:06 - 02:31:10 - E. Kooiman
    02:32:03 - 02:34:08 - N.C.B. Ran
    02:34:18 - 02:35:57 - E. Kooiman
    02:36:09 - 02:36:24 - A. Visser
    02:36:27 - 02:36:52 - E. Kooiman
    02:37:03 - 02:39:53 - A.A.M. vd Wetering
    02:40:06 - 02:41:43 - E. Kooiman
    02:41:43 - 02:42:32 - Inspreker Raadzaal
    02:42:45 - 02:43:11 - E. Kooiman
    02:43:21 - 02:43:30 - A.A.M. vd Wetering
    02:43:30 - 02:43:46 - E. Kooiman
    02:43:57 - 02:44:46 - E. Kooiman
    02:44:46 - 02:45:13 - A.A.M. vd Wetering
    02:45:41 - 02:49:20 - R. Kieft
    02:49:34 - 02:53:21 - E. Kooiman
    02:53:27 - 02:53:36 - R. Kieft
    02:53:40 - 02:53:47 - E. Kooiman
    02:53:53 - 02:54:22 - E. Kooiman
    02:54:22 - 02:55:18 - C. Hoogerheide
    02:55:25 - 02:55:49 - E. Kooiman
    02:55:53 - 02:55:54 - C. Hoogerheide
    02:56:15 - 02:57:14 - V. Koot
    02:57:14 - 02:57:23 - V. Koot
    02:57:27 - 02:57:46 - E. Kooiman
    02:57:57 - 02:58:08 - N.C.B. Ran
    02:58:26 - 02:58:43 - A. Visser
    02:58:51 - 02:58:55 - E. Kooiman
    02:59:05 - 02:59:37 - J.M. Hin-Hin
    02:59:43 - 03:00:10 - E. Kooiman
    03:00:10 - 03:00:12 - J.M. Hin-Hin
    03:00:16 - 03:00:19 - J.M. Hin-Hin
    03:01:14 - 03:04:29 - A.A.M. vd Wetering
    03:04:29 - 03:06:36 - N.C.B. Ran
    03:06:36 - 03:08:12 - E. Kooiman
  10. 10

    Om te investeren in de kwaliteit van leven van Texelse inwoners stelt het college de raad voor vier uitvoeringsprogramma's voor het sociaal domein vast te stellen voor de komende twee jaar. Deze zijn voorbereid of zelfs samen opgesteld met maatschappelijk partners. Er wordt een extra impuls gegeven op het gebied van gezondheid, veilig en gezond opgroeien, werk en zekerheid en inburgering, om beter te kunnen sturen, grip op budgetten te krijgen, focus te aan te brengen, samenwerking te verstevigen en toekomstgericht te zijn. Vanuit de uitvoeringsprogramma’s wordt ondermeer een vervolg gegeven aan de IJslandse aanpak, waarbij de focus de komende jaren op ouderkracht en begeleide vrijetijdsbesteding ligt. En wordt in samenwerking met in elk geval 1 dorpscommissie een pilot gestart om de functie van een dorpshuis uit te breiden met een voorportaal voor zorg en welzijn.
    Daarnaast wordt een inhoudelijke keuze gemaakt voor de toekomst van De Bolder. Onderzocht wordt de mogelijkheid dat De Bolder zich als werkbedrijf gaat
    richten op een beschutte werk- en leeromgeving. En dat maatwerktrajecten voor allerhande andere participatievragen kunnen dan worden opgepakt vanuit andere samenwerking, onder de werknaam ‘Huis van ontwikkeling’.
    En samen met inwoners en professionals wordt op nieuwe manieren gewerkt aan een gezond Texel, vanuit voorlichtingscampagnes en nieuwe netwerken

    Voorgesteld besluit

    1. de vier uitvoeringsprogramma's sociaal domein vast te stellen:
      a. gezond en veilig opgroeien
      b. maatschappelijke ondersteuning en meedoen
      c. werk & zekerheid, inclusief inburgering
      d. gezondheid
    2. als onderdeel van uitvoeringsplan ‘werk & zekerheid, inclusief inburgering’ voor de toekomst van De Bolder als inhoudelijke richting te onderzoeken
      a. wat de voorwaarden en consequenties zijn wanneer De Bolder zich ontwikkelt van breed leer-werkbedrijf naar een kleiner beschut werkbedrijf
      b. hoe het beste kan worden samengewerkt voor alle andere dienstverlening op het gebied van re-integratie en participatie
    3. voor de uitvoering van deze uitvoeringsprogramma’s voor 2022 incidenteel €373.500 en voor 2023 incidenteel €213.500 beschikbaar stellen en dit te dekken uit de algemene reserve
    4. De volgende beleidsstukken in te trekken:
      a. Samen leven op Texel: Texel is van ons allemaal. Een maatschappelijk beleidskader over meedoen in een veranderende samenleving, 2013-2017 (vastgesteld december 2012)
      b. Minimabeleid 2015 (vastgesteld april 2015)
      c. 3D Beleidsplan: Op weg naar een zorgzame samenleving (vastgesteld oktober 2014)
      d. Uitvoeringsdocument 3 transities Sociaal Domein (vastgesteld december 2013)
      e. Beleidsplan schuldhulpverlening 2017-2020 (vastgesteld februari 2017)
      f. Kader mantelzorg en vrijwilligerswerk: 2016-2020 (vastgesteld juni 2016)

    Themapagina's

    Thema
    Regionale Samenwerking
    03:10:20 - 03:11:27 - N.C.B. Ran
    03:11:33 - 03:13:18 - E. Kooiman
    03:13:18 - 03:13:23 - A.A.M. vd Wetering
    03:13:23 - 03:14:43 - A.A.M. vd Wetering
    03:14:49 - 03:16:13 - E. Kooiman
    03:16:13 - 03:16:24 - E. Kooiman
    03:16:29 - 03:16:51 - A.A.M. vd Wetering
    03:16:55 - 03:17:29 - R. van de Belt
    03:17:39 - 03:18:34 - J.M. Hin-Hin
    03:18:38 - 03:19:36 - R. van de Belt
    03:19:36 - 03:19:43 - J.M. Hin-Hin
    03:19:55 - 03:22:11 - R. Kieft
    03:22:16 - 03:24:15 - R. van de Belt
    03:24:25 - 03:24:26 - A.A.M. vd Wetering
    03:24:26 - 03:24:28 - R. van de Belt
    03:24:28 - 03:25:06 - R. van de Belt
    03:25:06 - 03:25:25 - M. van der Werf
    03:25:25 - 03:25:42 - M. van der Werf
    03:25:42 - 03:26:20 - R. van de Belt
    03:26:20 - 03:26:55 - M. van der Werf
    03:26:59 - 03:27:39 - R. van de Belt
    03:27:46 - 03:27:59 - M. van der Werf
    03:28:03 - 03:28:29 - R. van de Belt
    03:28:37 - 03:29:06 - N.C.B. Ran
    03:29:13 - 03:29:28 - R. Kieft
  11. 11

    Het college adviseert de raad in te stemmen met de bestuurlijke fusie van Stichting Schooltij en Stichting Kopwerk en de daarvoor aangepaste statuten van Stichting Kopwerk. De gemeenteraad moet hier als eindverantwoordelijke voor het openbaar basisonderwijs een standpunt over de bestuurlijke fusie innemen.
    Stichting Schooltij en Stichting Kopwerk werken sinds 2013 succesvol samen, gericht op bestuurlijke fusie. Sinds 2016 bestaat er een personele unie tussen Stichting Schooltij en Stichting Kopwerk. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft de fusietoets afgerond en op 19 oktober 2021 goedkeuring verleend aan de voorgenomen bestuurlijke fusie.

    Voorgesteld besluit

    Gelet op het bepaalde in artikel 16 en 18 van de statuten van Schooltij in te stemmen met de bestuurlijke fusie van Stichting Schooltij en Stichting Kopwerk per 1 januari 2022 en de conceptstatuten van Stichting Kopwerk als stichting voor Bijzonder en Openbaar Primair Onderwijs in Noord-Holland.

    03:33:16 - 03:33:22 - A. Visser
    03:33:31 - 03:34:33 - A.A.M. vd Wetering
    03:34:46 - 03:35:28 - R. van de Belt
    03:35:28 - 03:35:36 - H.J.F.M. Soyer
    03:35:36 - 03:35:39 - R. van de Belt
    03:35:39 - 03:35:42 - R. van de Belt
    03:35:42 - 03:35:46 - H.J.F.M. Soyer
    03:35:46 - 03:36:30 - R. van de Belt
    03:36:33 - 03:37:00 - R. van de Belt
  12. 12
    Aankondiging moties en initiatiefvoorstellen
  13. 13.a

    Fracties kunnen brieven of Raadsinformatiebrieven agenderen voor bespreking in de raadscommissie.
    Of 'schoten voor de boeg'; dat zijn onderwerpen die een fractie kan agenderen om bijboorveeld af te tasten hoe andere fracties denken over een onderwerp..
    Een actueel overzicht van alle ingekomen brievenen raadsinformatiebrieven zijn altijd te vinden via het Raadsinformatiesysteem (www.texel.nl/gemeenteraad), dan kiezen voor: Overzichten.

  14. 13.b

    De heer Hoogerheide (Texels Belang) licht dit mondeling toe.

    Brieven aan de raad

    Onderwerp
    Kosten gehandicaptenparkeerkaart - extreem hoog

    Raadsvragen en toezeggingen

    Onderwerp
    Commissie - Meer informatie over gehandicapten-parkeerkaart
    03:38:04 - 03:38:54 - C. Hoogerheide
    03:39:10 - 03:40:20 - R. van de Belt
    03:40:20 - 03:40:28 - C. Hoogerheide
    03:40:28 - 03:42:04 - R. van de Belt
    03:42:04 - 03:42:53 - A.A.M. vd Wetering
    03:42:53 - 03:43:29 - R. van de Belt
    03:43:29 - 03:43:54 - R. van de Belt
    03:43:54 - 03:44:06 - J.M. Hin-Hin
    03:44:15 - 03:44:32 - A. Visser
    03:44:48 - 03:44:54 - R. van de Belt
    03:44:54 - 03:45:19 - R. Kieft
    03:45:23 - 03:45:24 - C. Hoogerheide
  15. 13.c

    Raadsvragen en toezeggingen

    Onderwerp
    Lange Termijn Planning
  16. 14

    03:45:38 - 03:45:58 - M. van Troost
    03:46:31 - 03:46:54 - R. Kieft
    03:47:00 - 03:47:41 - N.C.B. Ran
    03:47:41 - 03:48:03 - M. van der Werf
    03:48:23 - 03:49:35 - C.J. Hooijschuur
    03:49:35 - 03:50:23 - C.J. Hooijschuur
    03:50:35 - 03:51:13 - E. Kooiman
  17. 15
    Sluiting